Long tail positionering is een effectieve methode voor websitepromotie. Positionering kent veel verschillende scholen en diverse strategieën. Een daarvan is long tail positionering, die gebruikmaakt van long tail zoekwoorden. Wat betekent dit precies en wie kan deze manier van het promoten van een website gebruiken?
Dankzij de diversificatie van positioneringsmethoden is het mogelijk om betere effecten van dergelijke acties te bereiken. Een methode die vaak wordt gebruikt, is long tail positionering, dat wil zeggen positionering op basis van gedetailleerde, meestal meerwoordige zoekwoordzinnen. Dankzij deze methode kun je je website promoten op honderden verschillende zinnen tegen lage kosten. Wat is long tail positionering precies en welke voordelen biedt het voor website-eigenaren?
De “long tail” methode is niet nieuw in de SEO-wereld, en het strategische belang ervan voor het behalen van specifieke resultaten (klanten aantrekken die geïnteresseerd zijn in het aanbod, de dienst, de aankoop) is al lange tijd bekend. Door te kiezen voor positionering met niet vijf, niet tien en niet eens twintig zoekwoorden, vaak zeer populair en competitief, maar met enkele honderden of zelfs enkele duizenden zinnen, kun je de zichtbaarheid van je site aanzienlijk verbeteren.
Tegelijkertijd hoef je je geen zorgen te maken over de kosten van een dergelijk initiatief. Positioneringsdiensten voor long tail zinnen zijn zeer aantrekkelijk geprijsd.
Simpel gezegd, kan het worden beschreven als positionering op basis van de promotie van een website voor veel verschillende sleutelzinnen met een specifieke, precieze en gedetailleerde structuur. Meestal zijn dit voornamelijk:
Long tail is gebaseerd op het aanvullen van traditionele positionering voor hoofdzoekwoorden met positionering voor talrijke zinnen die de kans op conversie van acties vergroten.
Conversie in de wereld van e-marketing en SEO is een situatie waarin een internetgebruiker, na het bezoeken van een website, een actie onderneemt. Vanuit het perspectief van een verkoper in een online winkel zal dit voornamelijk de aankoop van een product zijn. De invoer verkregen uit een gedetailleerde long tail zin maakt de conversieratio hoger.
Dit komt doordat long tails internetgebruikers in staat stellen om websites en winkels te vinden met inhoud waarin ze daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Na het invoeren en het vinden van het product dat ze zoeken, besluiten ze meestal om het meteen te kopen. Dat komt omdat ze niet door tientallen subpagina’s hoeven te klikken, maar alles met één klik in de zoekmachine vinden.
Allereerst, beperk jezelf niet. Long tail SEO gaat over het beschrijven van je website met zoveel mogelijk verschillende woorden en sleutelzinnen. We kunnen positionering niet alleen verdelen in de homepage en een paar tabbladen, maar ook subpagina’s van categorieën of producten in het geval van online winkels. Zinnen moeten worden gekozen op basis van bijvoorbeeld het assortiment dat beschikbaar is in de winkel, thematische inhoud die op de site wordt besproken, locatie van de geleverde diensten.
Hoewel long tail vrijwel onbeperkte mogelijkheden biedt, moeten de zinnen gerelateerd blijven aan de inhoud van de pagina. Woorden kiezen die verband houden met een totaal andere industrie mist volledig de bedoeling.
De eigenaar van een website die op deze manier is gepositioneerd, kan specifieke effecten van deze acties verwachten. Dit is voornamelijk de verhoogde conversieratio die hierboven is genoemd, maar niet alleen dat. SEO long tail betekent ook een hoger aantal bezoeken aan de website. Ook meer internetgebruikers die kennis maken met de inhoud en de naam ervan onthouden.
Aangezien er minder concurrentie is voor long tail zinnen, is het veel gemakkelijker om ze in de TOP te “kloppen” en ze op hoge posities te houden. Bovendien is een dergelijke long tail positionering financieel voordelig: het maakt promotie van veel zoekwoorden mogelijk met zelfs een klein budget.
De rol van een SEO is om naar de inhoud van de site en het onderwerp ervan te kijken. Het moet beoordelen of de website geschikt is voor long tail SEO, of het een voldoende aantal bladwijzers en subpagina’s heeft die verkeer kunnen genereren.
Als dat niet het geval is – is het de moeite waard om de eigenaar voor te stellen om deze uit te breiden en optimalisatieacties te ondernemen. De positioneerder moet ook geavanceerde tools gebruiken om de selectie van geschikte zinnen te vergemakkelijken. De genomen acties moeten consistent zijn en tegelijkertijd aanvullen, niet volledig vervangen, traditionele positionering.
Een ander aspect dat verband houdt met long tail positionering is spraakzoekopdrachten. Het lijkt cruciaal te zijn vanuit een SEO-perspectief en je kunt er meer over leren hier.
Een SEO-specialist die verliefd is op woorden. Constant anderen verrassen met manieren om ze in hun voordeel te gebruiken. Maak haar midden in de nacht wakker, en ze zal beginnen te praten over haar nieuwste SEO-positioneringsidee met jou.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…