Clickbait in koppen – is het een goede manier om websiteverkeer te verhogen?

Clickbait in artikel titels is een manier om een groot aantal lezers aan te trekken. Maar is het de moeite waard om deze methode op een blog te gebruiken?

Dit wordt geen ander artikel in de serie “BETROUWBARE MANIER OM TE SUCCESVOL TE ZIJN IN MARKETING” of “DOE DIT EN JE BENT GOD”. Als dat het geval was, zou de titel van deze inhoud ongetwijfeld als clickbait kunnen worden beschouwd.

Clickbait in koppen – inhoudsopgave:

  1. Clickbait – wat is het en wanneer kunnen we erover praten?
  2. Clickbait – gebruiksvoorbeelden en posttitels
  3. Is het de moeite waard om clickbait te gebruiken?
  4. Hoe schrijf je posttitels om aandacht te genereren?

De aantrekkingskracht van een pakkende maar niet waarheidsgetrouwe kop kan veel verkeer genereren. Het heeft echter één groot nadeel – het vernietigt onherroepelijk het vertrouwen van het aangetrokken publiek. Is het de moeite waard om te riskeren voor een snelle maar vluchtige toename van tijdelijke bezoeken?

Clickbait – wat is het en wanneer kunnen we erover praten?

De wereldwijde alomtegenwoordigheid van het internet resulteert in brede toegang tot informatie op elk moment, voor elke persoon met toegang tot het netwerk. Met de overdracht van kennis naar het internet is het een soort gidsbasis geworden, een plek om de horizon te verbreden, een virtuele bibliotheek. Mensen hebben geleerd om informatie te zoeken met behulp van eenvoudige, intuïtieve zinnen die in de zoekmachine zijn getypt. Te lange inhoud wordt onaantrekkelijk voor een gebruiker die op zoek is naar snelle informatie. Bedrijven, auteurs en publicisten maken gebruik van dit feit en verwarren de ontvanger opzettelijk met “click bait”.

Clickbait is niets meer dan nieuwsgierigheid opwekkende posttitels die de ontvanger misleiden. Mensen ontwerpen ze om de lezer te verleiden om de gegeven link te volgen en verkeer naar de gelinkte website te genereren. Pakkende maar valse koppen worden overal gebruikt – op blogs, op websites, in videotitels. Ze zijn een algemeen hulpmiddel geworden om snel het aantal bezoekers te verhogen.

Clickbait – gebruiksvoorbeelden en posttitels

Onderzoekers van de Oxford English Dictionary definiëren clickbait als inhoud die is ontworpen om de aandacht van de kijker te trekken. Dit is zeker een zeer algemene en onnauwkeurige definitie die clickbait niet volledig verklaart. De volledige betekenis van de Engelse uitdrukking heeft een iets meer pejoratieve karakter. Het verwijst naar het marketingfenomeen van de “nieuwsgierigheidsgap”.

De nieuwsgierigheidsgap gaat over het prikkelen van een publiek om hun kennis uit te breiden na het lezen van een pakkend onderwerp. In het geval van clickbait-artikelen wordt aan deze behoefte echter niet voldaan. Een teleurgestelde kijker, die zich realiseert dat hij of zij de gewenste informatie niet zal ontvangen, reageert met teleurstelling. Als gevolg daarvan ontstaan irritatie en een afname van interesse.

Voorbeelden van “bait” koppen kunnen de volgende artikel titels omvatten:

  1. Het geheim van Lewandowski’s succes. Beroemde voetballer onthulde het geheim
  2. Tragedie en ongeloof. Het kan iedereen overkomen
  3. Mensen beginnen in grote getale te sterven. Hoe de dood te vermijden?

Een teksteditor introduceert opzettelijk schokkende zinnen om de interesse van de gebruiker te wekken. Het hyperboliseren van de ernst van de situatie met overdreven zinnen wordt gebruikt om het aantal weergaven te verhogen, de winst uit advertenties te verhogen en publiciteit in het netwerk te verkrijgen.

Is het de moeite waard om clickbait te gebruiken?

De onmiddellijke effecten van het gebruik van valse koppen verdwijnen in de mist van de vele nadelen die achter dit soort “baiting” van de kijker schuilgaan. Het gebruik van clickbait mist het basisprincipe van marketingrelaties – het opbouwen van een verbinding met je publiek door hen te voorzien van wat ze op dat moment nodig hebben. Het is ook tegenstrijdig met de bewezen processen die in reclame worden aangetroffen.

Psychologische conditionering van ontvangers is onder andere gepresenteerd in het AIDA-model, dat vier opeenvolgende fasen van ontvangerreactie veronderstelt. Clickbait trekt weliswaar de aandacht, wekt interesse en kan zelfs verlangen oproepen, maar in de actiefase wordt de ontvanger geconfronteerd met een onoverkomelijk obstakel. Het is valse informatie die niet past in de context van de kop of het gebrek aan beloofde informatie, wat de bezoeker effectief teleurstelt.

Hoe schrijf je posttitels om aandacht te genereren?

Het belangrijkste is dat een goed geschreven kop een intuïtieve blauwdruk moet zijn, een samenvatting van het artikel, niet een gefabriceerde en niet onderbouwde verzameling woorden. Blogposttitels moeten worden geschreven in een lichte, maar contextueel geschikte taal. Het gebruik van clickbait is als lopen op dun ijs. We weten niet op welk punt een gebruiker onherroepelijk een artikel zal verlaten dat hen niet de voldoening geeft van het vullen van de “nieuwsgierigheidsgap”. Als je meer wilt leren over hoe je pakkende koppen schrijft, bekijk dan enkele tips die we hebben voorbereid.

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

View all posts →

Mira Bodhi

Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.

Share
Published by
Mira Bodhi

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago