Categories: BlogE-commerce

Hoe de uitstraling van je online winkel te optimaliseren? Beste praktijken

Het aantal online winkels in ons land groeit op een merkbare manier, dus het is goed om wat tijd te nemen en na te denken over hoe je de uitstraling van je online winkel kunt optimaliseren. De software-aankoop die steeds gemakkelijker te gebruiken is, zorgt ervoor dat veel kantoorboekhandels beginnen te migreren naar het internet. In een tijd van aanzienlijke concurrentie is het simpelweg betreden van de wereld van e-commerce niet genoeg om volledig bevredigende verkopen te genereren. Onze online winkel is ons visitekaartje en tegelijkertijd een plek waar de klant zich op zijn gemak moet voelen, zich alleen richt op de producten die hem interesseren. Hoe kunnen we de uitstraling van onze online winkel optimaliseren zodat deze een natuurlijke prikkel is om een aankoop te doen?

Hoe de uitstraling van je online winkel optimaliseren? Beste praktijken:

Steeds vaker dwingt het de eigenaren van online winkels om zorg te dragen voor de kleinste details, elementen waaraan ze tot nu toe niet veel aandacht hebben besteed. Een paar van deze elementen zijn zo belangrijk dat het de moeite waard is om ze nader te bekijken.

Welke kleur kan je helpen de uitstraling van je online winkel te optimaliseren?

Kleurpsychologie

Kleurpsychologie is een onderwerp waar een toenemend aantal professionele marketeers zich mee bezighoudt. Tegenwoordig draait verkoop niet alleen om het product en de prijs, maar ook om de gevoelens die we bij de klant kunnen oproepen tijdens het aankoopproces.

Afhankelijk van het type product, de industrie en het elitisme ervan, moeten we een geschikte kleur kiezen die onze boodschap versterkt, terwijl we de potentiële klant een gevoel van vrijheid en comfort geven tijdens de aankoop.

Hoe ziet het er in de praktijk uit?

De kleur zwart is gereserveerd voor luxe goederen. De menselijke hersenen beschouwen het als een elitair kleur, dat goede smaak en een gevoel van hoge kwaliteit aangeeft. Het is ideaal voor winkels die dure sieraden verkopen. Welke gevoelens roept rood bij ons op? Natuurlijk, passie, verlangen, in extreme gevallen agressiviteit en zelfvertrouwen.

Zou je deze kleur in een speelgoedwinkel gebruiken? In de meeste gevallen zijn we niet in staat om een specifieke reactie op een bepaalde kleur bij alle potentiële klanten te bepalen, dus onze belangrijkste taak is om negatieve kleuren te vermijden die volledig ongeschikt zijn voor onze industrie.

Wat moet je behouden en wat moet je verwijderen om de uitstraling van je online winkel te optimaliseren?

Wat te vermijden?

Te veel elementen in een online winkel helpen niet. Te vaak kom ik een site tegen waar het aantal vakken, banners en categorieën het heel moeilijk maakt om het product te kiezen dat me interesseert.

Een online winkel verlaten kost slechts enkele seconden, wat betekent dat we deze tijd maximaal moeten benutten om de aandacht van een potentiële klant te trekken. Daarom is het de moeite waard om je website zorgvuldig te bekijken om alle elementen te elimineren die de aandacht kunnen afleiden en… onnodige ruimte innemen.

Hoe vaak nemen je klanten contact met je op via Skype-widgets? In veel winkels nemen deze elementen nog steeds een ereplaats in de bovenste sectie van de site in en kunnen ze je vijanden zijn als je de uitstraling van je online winkel wilt optimaliseren.

Een andere onnodige plek wordt ingenomen door vakken met de nieuwste promoties en producten, die zo gepassioneerd door de meeste eigenaren van online winkels worden toegevoegd. Hun echte nadeel is dat het uitzicht op het product elke paar seconden verandert, waardoor de kans dat een potentiële klant geïnteresseerd raakt, bijna nul is.

Wat moet op een zichtbare plaats in de online winkel worden geplaatst?

Onze klant is, naast het product en de prijs, geïnteresseerd in twee belangrijke zaken:

  • De eerste is de tijd en kosten van levering. Deze elementen moeten op een zeer zichtbare plaats worden geplaatst, vooral als de promoties met deze service zijn verbonden. Als de levering gratis is, is dat vaak de sleutel om de klant te overtuigen om in onze winkel te kopen.
  • De tweede belangrijke kwestie is contact. Als ik twijfels heb over een product, wil ik tegelijkertijd antwoorden op mijn vragen krijgen. Als ik een telefoonnummer of e-mailadres moet zoeken, zal dat me effectief overtuigen om… naar een andere winkel te zoeken.

Waarom is productbeschrijving belangrijk?

Maak je winkel onderscheidend

Eigenaren van online winkels maken vaak een zeer belangrijke fout. Ze kopiëren meestal de productbeschrijving van de website van de groothandel of fabrikant, maar missen een belangrijk element. Dit element kan eigenlijk cruciaal zijn als je de uitstraling van je online winkel wilt optimaliseren.

Andere e-commerce bedrijven doen hetzelfde. Door de beschrijving te kopiëren, onderscheiden we ons niet. We geven de klant hetzelfde wat hij al in verschillende andere winkels heeft gezien.

Als onze prijs een paar euro hoger is, bieden we geen argument voor aankoop bij ons. De belangrijkste eigenschap van een goede productbeschrijving is een beknopte uitleg waarom het de moeite waard is om interesse te tonen. Het feit dat een kinderspeelgoed rood en van plastic is, is nuttig maar ook… zichtbaar in één oogopslag.

Mensen kopen verhalen, geen kenmerken

Als we echter informeren dat een paar momenten met dit speelgoed een kind vele uren van glimlachen en vreugde kan geven, zullen we effectief de aandacht van ouders winnen en dus onze toekomstige klanten.

Emoties verkopen beter dan droge informatie, dus probeer een beetje moeite te doen om dit element te versterken. De effecten zullen merkbaar zijn.

Hoe ontwerp je het hele aankoopproces?

Als we erin slagen een potentiële klant te overtuigen om het gekozen product aan de winkelwagentje toe te voegen, blijft er nog maar één ding over: hem succesvol door het aankoopproces te leiden.

Helaas, volgens verschillende studies, verlaat 40 tot 70 procent van de klanten de aankoop na het selecteren van het juiste product. Helaas zijn er verschillende redenen voor en het elimineren van ten minste enkele daarvan zal ons helpen om meer verkopen te finaliseren.

Er zijn nog steeds te veel winkels die de weg van het toevoegen van het product aan de winkelwagentje tot het moment van betaling en bedanken voor de aankoop verlengen. Het element dat moet worden onthouden, is de klant te informeren over hoeveel stappen er nog voor hem liggen, en zijn geduld op geen enkele manier te testen.

Het is ook niet de moeite waard om te blijven aandringen op verplichte registratie, vooral als je industrie geen cyclische aankopen van dezelfde soort producten vereist. De meeste klanten zullen ontmoedigd worden door de noodzaak om een nieuw account aan te maken. Denk daarover na, als je echt de uitstraling van je online winkel wilt optimaliseren.

Samenvatting

Bij het ontwerpen van een online winkel is het niet genoeg om producten toe te voegen, beschrijvingen te kopiëren van de website van de fabrikant en advertenties op Google te draaien.

Tegenwoordig vereist het om succesvol te zijn veel meer inspanning dan een paar jaar geleden. Het verfijnen van alle elementen vereist tests en enige tijd, maar elke positieve verandering zou merkbare effecten moeten opleveren in de vorm van een toenemend aantal verkopen.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago