De verkoop van online cursussen, goed doordacht en correct uitgevoerd, kan zeer lucratief zijn. Veel individuen maken gretig gebruik van deze mogelijkheid om online bedrijven te ontwikkelen. Het is de moeite waard om na te denken over hoe je online cursussen kunt verkopen. Drie populaire methoden van verkoop worden besproken in de onderstaande tekst.
De eerste methode om online cursussen te verkopen is ze aan te bieden op je eigen website. Deze oplossing heeft veel voordelen. Ten eerste hoeft de auteur van de cursus zijn inkomen niet te delen met verkoopplatforms voor cursussen. De processen van creatie, verkoop en promotie van de cursus moeten door de auteur zelf worden afgehandeld, waardoor hij geen vergoedingen hoeft te betalen aan externe opdrachtnemers voor die activiteiten.
Het bezitten van de website stelt auteurs in staat om een database van klanten op te bouwen. Regelmatig contact met klanten via e-mailberichten vergroot het vertrouwen in het merk en helpt bij het verwerven van loyale klanten.
Online cursussen verkopen via de eigen website biedt een grote dosis operationele flexibiliteit en zorgt voor betere controle over het bedrijf. De auteur kan besluiten om pakketten van cursussen te produceren of andere producten aan zijn aanbod toe te voegen.
Toegewijde platforms voor de verkoop van online cursussen brengen niet alleen kosten in rekening, maar plaatsen het product ook in dezelfde ruimte als vergelijkbare items die door de concurrentie zijn geproduceerd. Om deze reden worden auteurs vaak gedwongen om de prijzen van hun cursussen te verlagen, omdat dit de enige manier is om met anderen te concurreren.
Het aanbieden van producten via de website van de auteur is een zeer goede oplossing, maar het heeft ook enkele nadelen. Ten eerste moeten we meer tijd besteden aan het beheren van de verkoop- en marketingprocessen. Bovendien moeten individuen die geen eigen website hebben leren hoe ze er een moeten maken, of deze taak aan iemand anders uitbesteden – en dat betekent hogere kosten. Zelfs als de auteur besluit om de website zelf te maken, zijn de initiële kosten nog steeds relatief hoog omdat er hosting, een domein en een SSL-certificaat moeten worden aangeschaft.
Hoe online cursussen op je website verkopen? Deze oplossing vereist dat de auteur verschillende stappen onderneemt, zoals:
De tweede methode om online cursussen te verkopen vereist het gebruik van beschikbare, toegewijde cursusmarktplaatsen zoals Udemy, Coursera of Versal. Wat zijn die platforms? Die platforms bieden diensten aan die auteurs in staat stellen hun online cursussen te publiceren. Op dergelijke plaatsen kan de internetgebruiker die geïnteresseerd is in het kopen van een online cursus, een van de vele beschikbare opties kiezen.
Het belangrijkste voordeel van deze oplossing is een zeer hoog niveau van marketingactiviteiten die door de dienstverleners worden uitgevoerd. Platforms zoals Udemy zijn zeer bekend en populair onder potentiële leerlingen. Platforms alloceren aanzienlijke bedragen aan financiële middelen voor online marketing, niet alleen om betaalde campagnes te financieren, maar ook om browsers te optimaliseren. De auteur die besluit zijn online cursus via het platform te verkopen, hoeft zich geen zorgen te maken over potentiële klanten.
Voordat we onze samenwerking met de online cursusmarktplaats starten, is het de moeite waard om de nadelen van een dergelijke oplossing te analyseren. Zoals al eerder werd vermeld, kan de auteur geen database van e-mailadressen aanmaken in het geval van deze verkoopmethode. Het is erg moeilijk om direct contact met de klant te houden. Bovendien wordt het runnen van een bedrijf gereguleerd door veel wetten en regels die door het platform worden opgelegd. De auteur heeft minder controle en verliest de mogelijkheid om de uiteindelijke prijs voor zijn product vast te stellen.
Het merk van de auteur lijdt hier ook onder, omdat het niet langer herkenbaar is ten opzichte van de concurrenten. Hoewel marketing als het belangrijkste voordeel van cursusmarktplaatsen werd genoemd, blijft het een problematisch probleem, omdat deze service niet gratis is. Men moet opmerken dat de kosten die door platforms in rekening worden gebracht zeer hoog zijn en zelfs 50% van de prijswaarde kunnen bereiken. Er zijn veel meer factoren die tegen de auteur werken, en dat zijn affiliate links – als de verkopen via een externe partner werden uitgevoerd, is er een extra vergoeding van 25% van de inkomsten. Alle kosten kunnen van platform tot platform verschillen, maar over het algemeen zijn ze niet laag.
De laatste manier om online cursussen te verkopen is via platforms die onafhankelijke publicatie van producten mogelijk maken. Er zijn verschillende platforms van dit soort, zoals Thinkfic en Teachable. In deze variant van verkoop krijgt de auteur meer onafhankelijkheid en handige aanpassingsmogelijkheden.
Dankzij platforms voor individuele online cursus hosting kunnen auteurs hun persoonlijke merk creëren. Ze hebben toegang tot gegevens die betrekking hebben op hun studenten en kunnen interacties met hen hebben. Dergelijke mogelijkheden stellen hen in staat om volledige controle over de ontwikkeling van het bedrijf te behouden.
De meeste platforms van dergelijke typen brengen geen kosten in rekening voor de verkoop, ze nemen geen transactiekosten, hoewel er enkele uitzonderingen op deze regel kunnen zijn. De activiteit van dergelijke bedrijven is gebaseerd op het in rekening brengen van vaste betalingen voor pakketten. In het geval van Thinkfic kan de auteur kiezen tussen een gratis account met beperkte functionaliteiten of een van de drie betaalde accounts (betalingen worden maandelijks of jaarlijks gedaan).
Er is één nadeel van onafhankelijke online cursus hosting en dat is de noodzaak om de marketingactiviteiten zelf uit te voeren. De auteur heeft geen toegang tot de database van klanten van de dienst, waardoor hij passende stappen moet ondernemen om individuen te bereiken die geïnteresseerd zijn in het kopen van zijn online cursus.
Het andere nadeel van de oplossing zijn de kosten. Producten aanbieden op online cursusmarktplaatsen brengt geen kosten met zich mee, omdat de afrekening na de transactie plaatsvindt. In het geval van onafhankelijke hosting moeten we een abonnementsvergoeding betalen. Intensieve ontwikkeling van het aanbod vereist dat de auteur toegang krijgt tot geavanceerde functies, die alleen beschikbaar zijn in duurdere pakketten.
Het gebruik van individuele online cursus hostingplatforms biedt betere controle, maar vereist meer tijd van de auteur om alle processen te beheren.
Deze oplossing brengt meer problemen met zich mee wanneer we slechts enkele online cursussen in ons aanbod hebben en een enorme database van klanten. De volgende zwakte van deze regeling is de moeilijkheid om klanten aan te trekken. Beginners hebben geen sociale basis, waardoor ze harder moeten werken voor het vertrouwen van de klant.
Is het beter om te verkopen via de eigen website, of is het misschien voordeliger om gebruik te maken van online cursusmarktplaatsen of online platforms voor individuele online cursus hosting? Er is geen definitief antwoord op deze vraag en elke auteur moet zijn financiële mogelijkheden en ervaringsniveau beoordelen. De keuze van de verkoopmethode moet gebaseerd zijn op het feit of de auteur net zijn online cursusbedrijf is gestart of al lange tijd op de markt is.
Hoe online cursussen verkopen? Zoals je kunt zien, is het niet zo moeilijk. Volg onze blog zodat je de volgende artikelen niet mist.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…