Hoe digitale producten verkopen op Etsy? – Maak en verkoop digitale producten #40

Etsy is een wereldwijde online service die unieke objecten en materialen aanbiedt voor de creatie van handwerk en creatieve producten. Het platform verzamelt miljoenen creatieve kunstenaars en kopers die op zoek zijn naar unieke producten. De verkoop van fysieke producten is al besproken in een apart artikel. Het onderwerp van het huidige artikel is hoe je een digitaal product op Etsy kunt verkopen.

Hoe verkoop je digitale producten op Etsy? – inhoudsopgave:

  1. Hoe doe je een aanbieding op Etsy?
  2. Hoe voeg je bestanden toe aan aanbiedingen op Etsy?
  3. Waar je op moet letten bij het opzetten van de aanbieding op Etsy

Hoe doe je een aanbieding op Etsy?

Voordat je een aanbieding doet, moet je jezelf registreren als verkoper. Je kunt erover lezen in een apart artikel hier.

Om een aanbieding op Etsy te doen, ga je naar de “Shop Manager”, kies je “Listings” (nieuwe verkopers klikken op het tabblad “Jouw winkel”), en klik aan het einde op “Voeg een aanbieding toe”. In de volgende stappen moet je de volgende fasen volgen:

  • afbeeldingen en video’s toevoegen,
  • de thumbnail kiezen,
  • de details van de aanbieding toevoegen (titel, categorie, attributen, vernieuwingsoptie),
  • de beschrijving van de aanbieding toevoegen (in deze fase moeten we bepalen of het een fysiek of digitaal product is),
  • de informatie over de prijs en de voorraad invullen, bestanden toevoegen (in het geval van digitale producten),
  • de informatie over de levering invullen,
  • marketing,
  • de aanbieding publiceren.

De laatste fase van de publicatie kan de vorm aannemen van het opschrijven van de aanbieding als concept of het publiceren ervan om het te verkopen. De verkoper kan de hele aanbieding bekijken door op het tabblad “Voorbeeld” te klikken.

Hoe voeg je bestanden toe aan aanbiedingen op Etsy?

Er is een onderscheid tussen digitale producten volgens de twee categorieën:

  • directe downloads – de verkoper kan het bestand tijdens het opzetten van de aanbieding uploaden, en de klant zou het onmiddellijk na de aankoop moeten ontvangen,
  • op bestelling gemaakte downloads – in deze categorie van aanbiedingen ontvangt de klant een bericht met de bevestiging van de verkoop, maar het product wordt geleverd wanneer de verkoper het maakt volgens de richtlijnen die door de klant zijn gegeven.

Het proces van het toevoegen van digitale producten op Etsy is hetzelfde als het toevoegen van fysieke producten, met slechts één verschil: bij het type product moet je de optie “Digitaal item” selecteren.

De aanbieding voor directe download vereist het uploaden van bestanden in de fase van het creëren van de aanbieding. Het is belangrijk om te onthouden dat er bepaalde beperkingen zijn. De verkoper kan maximaal 5 digitale bestanden verzenden, elk tot 20 MB.

Veel makers hebben problemen met deze beperkingen, maar er zijn twee manieren om ze te omzeilen.

  • ZIP-compressie – dit is een populaire manier om de totale grootte van een of meer bestanden te verkleinen zonder kwaliteitsverlies. Het overdragen van deze bestanden is op deze manier gemakkelijker.
  • Het plaatsen van het bestand in Google Drive of Dropbox en het delen van de link – hier moet je het bestand nog steeds aan je aanbieding uploaden, daarom is het het beste om een interactieve PDF-bestand te gebruiken, dat de klikbare link bevat.

Zo’n document kan worden voorbereid in de Canva-applicatie. Je hoeft alleen maar een nieuw project te maken, vervolgens tekst of een knop toe te voegen, het veld te selecteren, en in de rechterbovenhoek op de knop “link” te drukken. Uiteindelijk moet je het bestand in PDF-formaat downloaden. Voor betere resultaten kun je een bestand ontwerpen dat aan je smaak voldoet door de kleuren, afbeeldingen of andere elementen in te stellen.

Etsy ondersteunt veel downloadbare formaten zoals BMP, doc, gif, jpg, Mobi, MOV, mp3, Mpeg, pdf, png, PSP, RTF, stl, txt, zip, ePUB en iBook.

Het is belangrijk om te onthouden dat voordat je het bestand uploadt, het een naam moet hebben – deze zal zichtbaar zijn voor de kopers – en het zal niet bewerkbaar zijn na de upload. Er is hier een andere beperking, de naam van het bestand mag niet meer dan 70 tekens bevatten.

Op bestelling gemaakte downloads moeten worden gemarkeerd als de bestelling afgerond. Dit kan worden gedaan in het tabblad “Shop Manager” in de sectie “Bestellingen & Verzending”. In het tabblad “Nieuw” zijn alle niet-uitgevoerde bestellingen zichtbaar. Door het veld naast de specifieke inhoud te kiezen, kan het als voltooid worden gemarkeerd, dankzij de optie “Voltooi bestelling”. Vervolgens moet je het bestand uploaden (maximaal 5 bestanden tot 80 MB elk). Na het klikken op “Voltooi bestelling” ontvangt de klant een bericht op hun e-mailadres met het bestand om te downloaden.

Waar je op moet letten bij het opzetten van de aanbieding op Etsy

Het doen van een aanbieding voor digitale producten op Etsy vereist geen speciale kwalificaties. Het is de moeite waard om conclusies te trekken op basis van de eigen ervaring. Wat wordt aanbevolen, is om een klein aantal producten te creëren en deze te tonen voor verkoop. Met de kennis van wat verkoopt, kan men beslissen welk type producten aan de service moet worden aangeboden. Een dergelijke aanpak kan de maker van producten beschermen tegen het maken van items die geen winst zullen opleveren.

Als het product klaar is, is het belangrijk om aan verschillende zaken te denken:

  • Afbeeldingen – zelfs digitale producten kunnen niet worden verkocht zonder visuele representatie. Het is veel gemakkelijker om een foto van een fysiek product te maken, maar in het geval van digitale producten verwachten klanten nog steeds dat ze worden gepresenteerd met afbeeldingen die laten zien wat er te koop is. Bijvoorbeeld, als je digitale posters verkoopt, kun je ze afdrukken, in een lijst plaatsen en ze vervolgens fotograferen. Op deze manier kun je een product en de manier waarop het kan worden gebruikt presenteren.
  • Prijs – veel makers hebben een probleem met de waardering van hun producten. Vergeet niet, zelfs als het product beschikbaar is in digitale vorm, betekent dit niet dat je de commerciële waarde ervan moet verlagen. Het voltooide product is het resultaat van veel factoren: de tijd die aan de creatie is besteed, de kennis, de software of de gebruikte elementen (zoals betaalde graphics).
  • Klantservice – het proces van productaankoop kan worden geautomatiseerd, wat betekent dat je niet elk product afzonderlijk hoeft te verzenden. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat zelfs in de 21e eeuw veel mensen technische moeilijkheden kunnen ondervinden. Sommige mensen kunnen het zip-bestand niet uitpakken, en die klanten zullen hulp van de verkoper zoeken. Als je ziet dat je klanten soortgelijke, herhaalbare vragen stellen, overweeg dan om een FAQ-sectie of instructievideo’s voor te bereiden.

Samenvatting

Hoe verkoop je digitale producten op Etsy? Het proces is niet ingewikkeld, daarom besluiten steeds meer mensen om te proberen te verkopen op Etsy. Het is een geweldige manier om een extra bron van inkomen te krijgen. Als je wilt ontdekken wat de kosten van verkoop op Etsy zijn, lees dan ons artikel.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago