Steeds meer mensen beginnen aan hun avontuur met freelancen. Dit samenwerkingsmodel wordt steeds populairder. Alleen al in de Verenigde Staten werken volgens de gegevens van de Freelancer Union meer dan 56 miljoen mensen op deze manier, goed voor meer dan een miljard gewerkte uren. Wereldwijd was deze markt in 2021 ongeveer 3,5 biljoen dollar waard. Als je overweegt om over te stappen naar freelancen, moet je het antwoord weten op één cruciale vraag – hoe factureer je als freelancer? In dit artikel zullen we proberen hierop te antwoorden.
Vanuit het perspectief van de klant is afrekenen op basis van facturen de beste vorm van samenwerking met een freelancer. Wanneer een ondernemer een factuur voor de geleverde diensten van jou ontvangt, kan hij deze eenvoudig opnemen in de kosten van het runnen van een bedrijf.
Dit leidt niet tot extra belasting- of verzekeringsverplichtingen aan hun kant. Ze sturen zo’n factuur door naar de boekhoudafdeling, geven de betaling van de vergoeding opdracht, en dit is het einde van hun verplichtingen jegens jou.
Daarom worden freelancers die facturen kunnen uitgeven bijzonder beloond bij het afsluiten van contracten. Deze manier van afrekenen met de klant vergroot aanzienlijk de kans op het krijgen van een interessante en lucratieve opdracht. Hoe ga je dan aan de slag met facturering?
Eerst moet je ervoor zorgen dat de vorm van het runnen van een bedrijf die je kiest, je machtigt om facturen uit te geven. Het is de moeite waard om dit te controleren voordat je de eerste opdracht accepteert. Het ontbreken van wettelijke mogelijkheden om een factuur uit te geven, kan ertoe leiden dat je niet betaald wordt voor je werk. Waarom?
Een ondernemer die jou opdracht geeft om een taak uit te voeren, moet een document hebben op basis waarvan hij je het afgesproken bedrag kan betalen. Onder andere is een factuur zo’n document. Als ze deze niet van jou ontvangen, kunnen ze geen geld van hun bedrijfsrekening opnemen.
Er zijn uiteraard ook andere manieren om af te rekenen met de klant, maar ze moeten van tevoren geïnformeerd worden over de vorm van afrekening die je als freelancer kunt aanbieden. Daarom is zelfstandigheid het meest gekozen bedrijfsmodel door freelancers. In dit geval heb je geen beperkingen als het gaat om facturering.
Je kunt kant-en-klare sjablonen gebruiken om facturen uit te geven. Je vindt ze in kantoorboekhandels en groothandels die kantoorbenodigdheden aanbieden. Dergelijke formulieren zijn zelfkopiërend, zodat je tegelijkertijd twee identieke exemplaren van de factuur kunt uitgeven, één voor elke partij bij de transactie.
Je moet echter toegeven dat deze manier van facturen uitgeven behoorlijk vervelend, onpraktisch en zelfs archaïsch is. Als je werkt in het gebied van nieuwe technologieën, wat vrij gebruikelijk is onder freelancers, kan het handmatig uitgeven van facturen een negatieve invloed hebben op je imago. Bovendien zou je zo’n factuur per traditionele post moeten verzenden. Daarom zou het gebruik van een freelancer factuurapp de beste oplossing zijn.
Factureringsprogramma’s stellen je in staat om zonder problemen facturen te printen. Er zijn meestal verschillende sjablonen beschikbaar die je kunt aanpassen aan het type bedrijf dat je runt. Je kunt ook je logo op zo’n factuur plaatsen, waardoor je zorgt voor de visuele identificatie van je bedrijf. Een ander voordeel is de automatische samenvatting van alle items die op de factuur staan. Hierdoor kun je er zeker van zijn dat er geen fouten in de berekeningen staan.
Als je je bedrijf runt in een land waar btw van toepassing is, zal het factureringsprogramma voorstellen welke btw-tarieven je op je factuur kunt gebruiken. Het zal ook automatisch de netto- en brutobedragen en het totale btw-bedrag berekenen. Dit is een geweldige gemak voor iemand die btw-facturen uitgeeft.
Echter, het uitgeven van een factuur is pas de helft van de strijd. Om betaald te worden voor de geleverde diensten, moet je deze nog steeds aan de klant bezorgen. Hoe doe je dat? Hoewel het geprint en per post verzonden kan worden, is het veel gemakkelijker om gebruik te maken van de mogelijkheden die elektronische facturering biedt.
Wanneer je een factuur elektronisch verzendt, lever je deze in real-time. Je hoeft niet te wachten op de postbode. Je klant ontvangt deze onmiddellijk. Door gebruik te maken van de juiste e-mailinstellingen, kun je om een ontvangstbevestiging vragen om er zeker van te zijn dat de factuur de juiste persoon heeft bereikt.
Een ander voordeel van elektronische facturen is dat ze onmogelijk te verliezen zijn. Als het factureringsprogramma dat je kiest werkt in SaaS (Software as a Service), worden dergelijke documenten in de cloud opgeslagen. Dankzij deze oplossing zal zelfs mogelijke schade aan de apparatuur niet leiden tot het verlies van je facturen.
Wat meer is, je bespaart papier, toner en het milieu omdat je niet elke factuur die je uitgeeft hoeft te printen. Dergelijke pro-ecologische activiteiten kunnen een positieve invloed hebben op je imago. Aangezien elektronische facturen zoveel voordelen hebben, hoe kies ik dan de juiste factureringsapp voor mij?
Er zijn verschillende factureringsprogramma’s op de markt. Sommige zijn duurder, andere goedkoper. Afhankelijk van het gekozen pakket bieden ze ook verschillende mogelijkheden. Maar hoeft een factureringsprogramma veel te kosten? Dat hoeft niet. Je kunt een gratis factureringsapp gebruiken.
Je vraagt je vast af of een gratis applicatie een goed idee is. Geen zorgen. Het biedt alle noodzakelijke functionaliteiten, bijvoorbeeld betalingsmonitoring. Ongeacht de apparatuur die je gebruikt, heb je altijd inzicht in je financiën. De mogelijkheid om terugkerende facturen uit te geven, zal zeker aantrekkelijk zijn voor degenen die op basis van een vast tarief afrekenen.
Bekijk onze nieuwe gratis factureringsapp en factureringssoftware om facturen te maken.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook en Twitter.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…