LinkedIn gebruiken voor zakelijke marketing wordt steeds populairder. Dit sociale platform, dat dagelijks door meer dan 660 miljoen gebruikers wordt gebruikt, kan een geweldige plek zijn om de bekendheid van uw merk te vergroten, een gemeenschap eromheen op te bouwen, leads te genereren en uiteindelijk – conversies te verhogen. Hoe kunt u het volledige potentieel van LinkedIn in marketing benutten?
Allereerst moet u begrijpen hoe het verschilt van zijn concurrentie op sociale media. Het is heel anders. Het oprichtingsidee van LinkedIn was om specialisten in staat te stellen een waardevol netwerk van contacten op te bouwen. Aanvankelijk werd het voornamelijk gebruikt voor het zoeken naar werk, maar van een puur wervingsplatform is het snel veranderd in een sociaal netwerk voor uitgebreide persoonlijke merkopbouw. Het stelt echter nog steeds in staat om contacten te leggen: werkgevers met werknemers, specialisten met andere specialisten en merken met hun potentiële klanten.
Echter, LinkedIn vereist voorzichtigheid. Terwijl de handel al bloeit op Facebook en Instagram, en gebruikers eraan gewend zijn geraakt dat de inhoud van hun vrienden wordt gemengd met advertenties en gesponsorde berichten, maken directe verkoopactiviteiten op LinkedIn geen zin. Zelfs als we rekening houden met het feit dat de website al een functie heeft aangeboden waarmee u vrienden kunt uitnodigen om bedrijfswebsites te volgen, is het de moeite waard om het voorzichtig te gebruiken. De berichten moeten nog steeds persoonlijk van aard zijn en meer gericht zijn op het opbouwen van een relatie dan op conversie. Gebruikers moeten echter geïnteresseerd zijn in het opbouwen van relaties door hen waardevolle inhoud te bieden.
En hier is geen ruimte voor improvisatie. LinkedIn gebruiken in zakelijke marketing vereist een goed doordachte strategie. Inhoud moet goed doordacht, echt nuttig en bij voorkeur gebrandmerkt met de naam van een expert in een bepaald vakgebied zijn. Belangrijk is dat u uw “expertise” niet alleen moet opbouwen door inhoud te creëren (artikelen, infographics, video’s), maar ook door deel te nemen aan branche-discussies; mits we echter waarde kunnen toevoegen aan deze discussies.
Bedrijven kunnen LinkedIn ook gebruiken voor contentmarketingactiviteiten, door teksten te publiceren die de toevoeging van nieuwe werknemers aan de organisatie aankondigen, hun profielen presenteren en CSR-gevoeligheid tonen. Maar dat is nog niet alles. Een platform is ook een ideale plek voor leadgeneratie-activiteiten. Het zou geen overdrijving zijn om te zeggen dat bedrijven die actief zijn in de B2B-sector zich niet kunnen veroorloven het te verwaarlozen.
Het proces van het verzamelen van leads kan echter op twee manieren worden uitgevoerd: door gebruik te maken van het persoonlijke netwerk van contacten van een werknemer van het bedrijf of door gebruik te maken van betaalde advertentieformaten. In het laatste geval moet u zich echter voorbereiden op aanzienlijke kosten en veel werk om ze om te zetten in winst.
Gesponsorde berichten zijn niets minder dan organische berichten die al op uw profiel zijn geplaatst en – tegen betaling – eenvoudig veel meer mensen kunnen bereiken. Op deze manier kunt u verkeer naar uw website of bedrijfsblog leiden met behulp van de volgende formaten:
Door gepersonaliseerde, privéberichten rechtstreeks in de inbox van LinkedIn-gebruikers te bezorgen, kunt u zowel het aantal als de betrokkenheid van uw prospects vergroten.
Berichten bestaan uit een begroeting, een CTA (call to action) knop en inhoud die de gebruiker moet aanmoedigen om de gewenste actie te ondernemen, zoals het downloaden van een rapport. Deze soorten berichten worden gekocht op basis van “kosten per verzending”, wat betekent dat u betaalt voor elk geleverd bericht.
Ze zijn vergelijkbaar met reguliere advertenties in zoekmachines zoals Google Ads of Bing Ads. Ze worden gefactureerd in het CPC- of CPM-model en stellen u in staat om meerdere advertenties binnen één campagne te maken.
Tekstadvertenties zijn ideaal als u wilt dat uw campagne snel van start gaat en gemakkelijk op te zetten en te beheren is. Ze hebben de neiging om een lagere CPM te hebben in vergelijking met andere formaten, maar ze zijn geweldig in het vergroten van de merkbekendheid.
Hoogst gepersonaliseerde dynamische advertenties kunnen gebruikers verleiden om de pagina van uw bedrijf leuk te vinden, te solliciteren naar een baan, een contact achter te laten en/of materiaal te downloaden. Twee formaten kunnen worden gebruikt:
Dynamische advertenties zijn een zeer effectieve manier om verkeer naar uw landingspagina te vergroten, omdat ze dynamisch een formaat genereren met informatie van uw profielen. Een gepersonaliseerd bericht heeft een betere kans om te worden bereikt.
Leadgeneratieformulieren worden weergegeven in de Nieuwsfeed en lijken erg op gesponsorde berichten. Ze werken als standaard: de gebruiker heeft één klik om toegang te krijgen tot al zijn gegevens, die automatisch van zijn profiel worden geïmporteerd.
Impact-advertenties zijn ook beschikbaar op LinkedIn, maar kunnen alleen worden gekocht in het programmatic model, op geselecteerde DSP-platforms.
Advertenties op LinkedIn worden gefactureerd in veilingmodellen. U kunt betalen per klik (CPC), duizend vertoningen (CPM) of betalen per vertoning (CPV). Bij het opzetten van een campagne stelt het systeem automatisch voor welk tarief ons zal garanderen dat we de gestelde doelen bereiken.
De factoren die de prijs van uw advertentie beïnvloeden zijn het publiek, bod, doel en relevantie. U kunt uw budget beheren door het maximale bedrag in te stellen dat u wilt betalen voor klikken, bekijken of het leveren van een InMail.
Over het algemeen moet u echter voorbereid zijn op hoge kosten. LinkedIn wordt betaald in dollars, en de minimale tarieven zijn niet klein:
Als u geïnteresseerd bent in hoe sociale media te gebruiken om verkeer naar uw verkoopwebsite te vergroten, lees dan ons artikel
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…