Als het toonaangevende sociale netwerk voor de B2B-sector kan LinkedIn een geweldig marketingkanaal zijn om je merk op te bouwen. Toch kan alleen de juiste en diepgaande analyse van de statistieken die het platform biedt dit mogelijk maken. Het is onmogelijk om boeiende inhoud te creëren zonder precies te weten wat resoneert met de segmenten van je doelgroep die je belangrijk vindt. Gelukkig biedt LinkedIn veel soorten statistieken die we kunnen gebruiken.
Maar voordat we naar de tools gaan, is het noodzakelijk om de doelen te definiëren die we willen bereiken:
Het belangrijkste is echter om je bewust te zijn van de doelgerichtheid van de acties die je onderneemt. De mensen die je merk observeren, zijn altijd waarschijnlijker om uiteindelijk klanten te worden dan degenen die zich helemaal niet bewust zijn van je bestaan. Het ontwikkelen van een gemeenschap zou daarom moeten dienen om leads te genereren en zich dus vertalen in verkopen.
Om toegang te krijgen tot je LinkedIn-analyse dashboard, ga je naar de werkbalk bovenaan je bedrijfspagina, waar je drie tabbladen ziet:
De bedrijfspagina is – net als op Facebook – de belangrijkste ruimte van je activiteit, waar basisinformatie over het bedrijf, zoals profielfoto en banner (achtergrondfoto), beschrijving van de onderneming en alle berichten zijn geplaatst.
De bedrijfswebsite biedt een intern dashboard waar je gegevens kunt vinden over:
Deze informatie, terwijl het je laat zien wat er op een eerdere locatie gebeurde, is geen basis voor trending omdat het gegevens van een te korte periode aggregeert. Om dieper te gaan, moet je op het menu Analyse klikken.
Onder het tabblad “activiteit” vind je informatie over:
Informatie over gebruikersactiviteit geeft je meer kwalitatieve gegevens over je activiteiten op LinkedIn. Je leert wat gebruikers van je inhoud vinden en, als je gegevens over een langere periode aggregeert en analyseert, wat ze verwachten.
Dit is het belangrijkste platform dat je in staat stelt om statistieken te volgen. Het aggregeert drie soorten gegevens:
Ze worden gepresenteerd in vijf verschillende demografische categorieën:
Je demografie kennen is uiterst belangrijk bij marketing op LinkedIn, omdat het je in staat stelt om je strategie vorm te geven om effectiever de juiste mensen te bereiken. Houd er rekening mee dat alleen gepersonaliseerde inhoud een kans heeft om het publiek dat je belangrijk vindt te betrekken.
Hier is het moeilijk om anders te antwoorden dan het gehate “het hangt ervan af”, maar helaas – het hangt echt af van je doelen. Als je van plan bent om een evenement op een bepaalde locatie te houden, moet je je bezoekers- en abonneepagina’s controleren om te zien of je voldoende interesse in die stad kunt krijgen. Als je een expertmerk wilt opbouwen en zoveel mogelijk gebruikers naar je inhoud wilt trekken, richt je dan op de kwaliteit van je inhoud en kijk naar de gegevens in termen van betrokkenheid van het publiek om te zien welke het populairst zijn en analyseer de demografie.
LinkedIn, net als elk sociaal mediaplatform, wil gebruikers zo lang mogelijk “thuis” houden, maar het staat je ook toe om gebruikers naar externe sites te leiden. Als we ervoor kiezen om dit te doen, moeten we echter niet vergeten de omleiding te markeren met een code die analytische systemen in staat stelt om de bron van het verkeer nauwkeurig toe te wijzen. De gemakkelijkste manier om dit te doen is door UTM te gebruiken, d.w.z. een paar parameters aan de link van LinkedIn “vast te plakken”, die informatie geven over waar de gebruiker vandaan kwam.
Lees meer over het gebruik van LinkedIn voor zakelijke marketing.
Als je dit artikel nuttig vindt, sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap om op de hoogte te blijven van nieuwe inhoud!
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…