Een van de meest interessante businessmodellen waarmee je geld kunt verdienen zonder je huis te verlaten, is het opzetten van een kanaal op YouTube. Natuurlijk is het creëren van waardevolle content die klanten aantrekt geen gemakkelijke taak, en het omzetten van een project in echte winst is ook een behoorlijke uitdaging. Toch lijken de beloningen verleidelijk, vooral als je kijkt naar prominente YT-tycoons met gigantisch bereik en contractuele endorsements. Hoe begin je een YouTube-kanaal en verdien je er geld mee?
Als je denkt aan het starten van een kanaal op ‘s werelds populairste videoplatform, realiseer je je waarschijnlijk al het bereik en het potentieel ervan.
Dit is een enorme kans die je kan helpen om enorme winsten uit advertenties te halen, evenals het creëren van een uitstekende basis voor het opschalen van je bedrijf naar andere sectoren. Friz’s Crew kan hier als voorbeeld dienen. YouTube is ook een geweldige manier om nieuwe doelgroepen te bereiken die je niet kunt bereiken op andere sociale media.
Technisch gezien is het opzetten van een kanaal op ‘s werelds grootste videoplatform een zeer eenvoudige taak die slechts enkele minuten in beslag neemt en volledig gratis is.
Als je een Google-account hebt, hoef je alleen maar naar je YT-kanaal te gaan en de aanvullende informatie erover op het platform in te vullen (titel, profielfoto, achtergrond, links naar andere sociale media, enz.).
Daarna blijft er alleen nog het toevoegen van video’s en marketingactiviteiten over om de geselecteerde groep klanten te bereiken. Hoewel “alleen” hier niet het juiste woord is, omdat het de content en profilering zijn die het grootste deel van het succes bepalen.
Je bent waarschijnlijk informatie tegengekomen over hoeveel geld je op YouTube kunt verdienen. Het gemiddelde uurtarief ligt ergens rond de $25 voor gemonetiseerde kanalen, dat is volgens Influencer Marketing Hub* of zoals Small Business Trends** stelt, gemiddelde YouTubers verdienen ongeveer $18 per 1.000 advertweergaven. Dit bedrag varieert ook afhankelijk van de advertenties die door de service worden weergegeven. Links naar affiliate programma’s, productplaatsingen of gesponsorde reviews kunnen extra boosts opleveren. Echter, om op zo’n samenwerking te kunnen rekenen, moet je al een gepromoot kanaal met bepaalde populariteit hebben.
De belangrijkste stap zal zijn om de doelgroep nauwkeurig te definiëren – het is onmogelijk om materialen “voor iedereen” te creëren – dit is geen televisie, waarvan de kijkers alles bekijken zoals het wordt weergegeven.
Als je je kijkers wilt bereiken, en nog meer gewenst – meer abonnees wilt krijgen – moet je ze specifieke waarde bieden. Het platform zelf suggereert dat je je kanaal specialiseert door je doelgroep te verkleinen en in plaats daarvan meer professionele en informatieve video’s te maken. Dus denk na over wie de persoon is die naar je kanaal komt – waar ze wonen, welke interesses, hobby’s, opleiding, of welke andere kanalen ze al bezoeken/waaraan ze zich abonneren.
Je kunt veel inspiratie opdoen door de content te bekijken die door de populairste kanalen is gemaakt. Ze richten zich meestal op hun niche en proberen deze op de best mogelijke manier te bedienen. Dit kunnen bijvoorbeeld tieners uit grote steden zijn, mensen die strategische online games spelen, autoliefhebbers, elektronische gadgets of geschiedenis. Hoe beter je hen leert kennen en nadenkt over hun behoeften, hoe interessantere content je waarschijnlijk zult creëren.
Als je wilt slagen met dit platform, heb je veel meer nodig dan alleen weten hoe je een kanaal opzet, of welke content in trek is. Je moet continu de gewoonten en interesses van degenen die er al zijn volgen en analyseren – je hebt een krachtig hulpmiddel genaamd YouTube Analytics.
Door je in de achtergronden ervan te verdiepen, ontdek je welke zoekwoorden gebruikers het meest waarschijnlijk intypen wanneer ze op je content komen, hoe lang ze elke video bekijken, welke video hun interesse het beste wekt, en wanneer ze besloten om je content met hun vrienden of volgers op sociale media te delen.
Door je te concentreren op de informatie die je op deze manier vergaart en je nog meer aan te passen aan je doelgroep, zul je hen nog beter kunnen bereiken en je marketinginspanningen optimaliseren. Zonder dit betaal je in het beste geval te veel voor advertenties en ontmoedig je in het slechtste geval bezoekers.
Om de beste resultaten te behalen, moet je veel werk verzetten – leer de algoritmes van YouTube en creëer boeiende content die ervoor zorgt dat kijkers langer blijven bij elke video die je toevoegt. Het blijkt dat niet alleen korte video’s zeer populair zijn – steeds vaker waarderen kijkers langere maar informatieve content. Toch, om hun aandacht langer vast te houden, leer je enkele van de cinematografische trucs te gebruiken – geluidseffecten, dynamische cuts en boeiende vertelstijl. Een extra motivatie om dergelijke content te creëren kan het feit zijn dat het door algoritmes wordt geprefereerd (die de positie in zoekresultaten bepalen), aangezien het langer vasthouden van de aandacht van de kijker betekent dat er meer advertenties kunnen worden weergegeven.
Bij het analyseren van de populairste kanalen op het YouTube-platform is het onmogelijk om te missen dat geen van de video’s die daar zijn geüpload, bij toeval zijn – er is een merkbare consistentie in de boodschap, stijl of grafische laag. Dit maakt het voor kijkers veel gemakkelijker om je content te identificeren en deze te beschouwen als waardevolle content die het waard is om aandacht aan te besteden.
5 essentiële tips over hoe je je YouTube-kanaal kunt promoten – lees meer.
Naast het kanaal zelf, moet je ook zorgen voor de promotie en positionering van individuele video’s daarop. Soms kan slechts één video, goed gepromoot, de “werkpaard” van het hele kanaal blijken te zijn, nieuwe kijkers en abonnees aantrekken. Om dit te laten gebeuren, denk vanaf het begin na over de positionering van de video – het plaatsen van zoekwoorden in de titel of beschrijving zal werken (er zijn geen grote verschillen tussen de optimalisatie “voor Google” en die voor het YouTube-platform).
Probeer echter het perspectief van je klanten in te nemen, om de persoon te zijn die naar de content zoekt en zich afvraagt wat hij in een zoekmachine moet intypen. Een titel die een populaire vraag bevat of oproept tot actie en daarop een antwoord geeft, kan het aantal bezoekers aanzienlijk verhogen, en een intrigerende beschrijving die ook enkele zoekwoorden bevat, kan een krachtig hulpmiddel blijken te zijn in de strijd om weergaven. Natuurlijk, overdrijf de zoekwoorden niet – het aanspreken van de persoon (niet het algoritme) en jezelf uitdrukken in duidelijke en natuurlijke taal is altijd het belangrijkst.
Bronnen:
*https://influencermarketinghub.com/
**https://smallbiztrends.com/
Als je onze content leuk vindt, sluit je dan bij ons aan op Facebook en Twitter!
Kent alle voor- en nadelen van het werken als freelancer en haalt er toch het beste uit. Tijdbeheer en zelfmotivatie zijn haar grootste voordelen. Ze is nu een digitale nomade en werkt terwijl ze de wereld rondreist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…