Hoe is het om in sociale media te werken? Wie is een sociale media ninja? Welke predisposities en vaardigheden moet je hebben? Wat voor salaris krijg je? Als je jezelf ooit deze vragen hebt gesteld, vind je de antwoorden in onze tekst.
Portalen die vacatures aggregeren publiceren steeds vaker aanbiedingen voor “sociale media ninja”. Deze moderne nomenclatuur kan een verrassing zijn voor traditionalisten – het betekent echter gewoon een sociale media specialist. De veelheid van deze sites, evenals de reikwijdte van verantwoordelijkheden, zijn zeer divers, wat het repertoire van vaardigheden van een sociale media professional behoorlijk groot maakt. Hoe word je er een? Waar kun je een baan vinden en hoeveel kun je erin verdienen?
De onverminderde populariteit van sociale media is een kans voor merken om loyale en betrokken volgers te verzamelen. Dit gebeurt echter niet vanzelf – om waardevol verkeer naar een profiel te genereren, zijn sociale media specialisten nodig. Zij kunnen toezicht houden op het profiel en zowel de inhoud van berichten als speciale graphics of video’s creëren.
Het is echter ook belangrijk om betaalde advertenties te publiceren die zich richten op specifieke groepen en om statistieken te analyseren. Zoals je kunt zien, vereist deze functie veel vaardigheden uit verschillende gebieden – daarom worden sociale media virtuozen “ninja’s” genoemd.
In het begin moet je objectief je vaardigheden beoordelen en het niveau van hun vooruitgang zelf bepalen. Als het vooruitzicht van vanuit elke hoek van de wereld te kunnen werken (een sociale media specialist heeft een computer en internet nodig om zijn/haar taken uit te voeren, wat past bij de definitie van een digitale nomade) je aanspreekt, hoef je niet bang te zijn dat je tekortkomingen op een bepaald gebied je diskwalificeren voor dit beroep.
Het spectrum van activiteiten op dit gebied is zo immens dat je met succes een smalle specialisatie kunt kiezen. Welke vaardigheden zijn betrokken?
Een kandidaat voor de sociale media ninja hoeft geen specialist te zijn in elk van de bovenstaande gebieden. Vaak zijn bedrijven op zoek naar specialisten in specifieke gebieden – dus je kunt uitsluitend werken aan het creëren van teksten, evenals het opzetten van advertenties op basis van al verstrekte materialen. Echter, basiskennis van alle mechanismen die verband houden met de werking van het account kan je kansen op de arbeidsmarkt effectief vergroten en de communicatie tussen verschillende afdelingen die betrokken zijn bij de zorg voor de zichtbaarheid van het merk vergemakkelijken.
Het inkomen als sociale media specialist is zeer gevarieerd en hangt naast je opleiding ook af van de stad waarin je werkt en natuurlijk je ervaring.
Deze fase heeft twee scenario’s – één voor kandidaten die op zoek zijn naar een veilige fulltime positie en één voor freelancers.
Naast het standaard doorbladeren van online advertentieplatforms kun je in beide gevallen direct solliciteren bij bureaus die mogelijk bereid zijn om ondersteuning te accepteren bij het uitvoeren van bepaalde projecten. Freelancers kunnen ook hun kans wagen op populaire vacatureborden voor freelancers, zoals fiverr.com.
Het is ook een goede praktijk om direct te solliciteren bij bedrijven die nog niet actief zijn op een sociaal netwerk. In dit geval kan het nuttig zijn om je portfolio voor te leggen om de besluitvormer aan te moedigen.
Werken als sociale media ninja is een droom die voor veel mensen uitkomt – samenwerking met geselecteerde merken en het gevoel van empowerment of de mogelijkheid om op afstand te werken. Dit zijn echter enkele van de voordelen die dit beroep onderscheiden. De relatief lage instapdrempel om sociale media specialist te worden opent de deur naar dit beroep voor velen die zich in sociale media willen bewijzen.
Heb je al je sociale media baan gevonden? Bekijk:
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…