Het ontwikkelen van een product is vaak een uiterst complex proces, dat tijd kost en kosten met zich meebrengt. In de validatiefase is het beter om een prototype te maken, de potentie ervan op de markt te controleren en te achterhalen wat de behoeften van uw potentiële klanten zijn. In het volgende artikel leggen we uit hoe u een prototype voor een product kunt maken en uw zakelijke idee kunt toetsen. Lees verder.
Om te beginnen is het noodzakelijk om te verduidelijken wat een prototype is. In een notendop is het een replica van een product dat nog ver van zijn uiteindelijke vorm staat. Dit is een vroeg model dat kan worden gebruikt om feedback te krijgen. In feite worden prototypes gebruikt om ideeën om te zetten in tastbare vormen die geschikt zijn voor testen.
Prototypes hebben alle functionaliteit van het product, maar zonder onnodige toevoegingen. Vergeet niet dat prototypes verschillende niveaus van trouw hebben. Ze kunnen variëren van een eenvoudige schets op papier tot een functioneel digitaal prototype. Het hangt af van uw behoeften. Als u net begint met het werken aan een product, is er geen behoefte aan een hoogwaardig, interactief prototype.
Veel oprichters van startups begrijpen niet waarom ze zouden moeten prototypen, wat een grote fout is. Het beschouwen als een tijdverspilling is een compleet misverstand. Het gebruik van een prototype is de goedkoopste manier om een product te testen. Dit stelt u in staat om risico’s in de eerste plaats te minimaliseren. Dankzij prototyping kunt u vrij snel tekortkomingen en zwaktes van het product vinden en beter begrijpen waar gebruikers daadwerkelijk naar op zoek zijn.
Een prototype maakt het mogelijk om snel verschillende productkenmerken en gerelateerde ideeën te testen, en om directe feedback van gebruikers te krijgen. Ook werkt een prototype goed in mogelijke onderhandelingen met investeerders. Het zien en ervaren van een product, zelfs in de vorm van een prototype, creëert een compleet andere indruk dan alleen erover horen.
Bovendien, dankzij het feit dat de doelgebruikers uw prototype testen, kunnen ze u waardevolle inzichten geven die anders niet verzameld kunnen worden. Vergeet niet dat prototyping u niet alleen in staat stelt om een zakelijk idee te testen, maar ook om betere producten te creëren. Is dat niet de bedoeling?
Het is de moeite waard om goed voor te bereiden op prototyping. U moet beginnen met de vraag hoe het productidee dat u heeft bedacht gebruikers kan helpen. Hier moet u een duidelijk antwoord vinden, aangezien dit van vitaal belang zal zijn voor verder werk en de beoordeling van het marktpotentieel van het concept.
De volgende stap is om te analyseren welke vergelijkbare producten al op de markt zijn. Als ze bestaan, controleer dan hoe ze verschillen van de uwe en op wie ze precies gericht zijn. Denk na over wat uw potentiële klant zou willen en verwachten. Het leren kennen van de doelgebruiker bepaalt de beslissing over het type product. Het kan bijvoorbeeld blijken dat het gericht moet zijn op mobiele apparaten. Met al deze kennis kunt u beginnen met het maken van uw prototype.
Het primaire doel van het validatieproces is natuurlijk om het startup-idee te verifiëren, maar ook verschillende aspecten van het product. Het is belangrijk om na te denken over wat de studie echt zou moeten bewijzen. Dit is een kans om verschillende aannames te testen. Definieer zorgvuldig de doelstellingen, prioriteiten en stel duidelijke metrics vast om de resultaten objectief te evalueren.
Wanneer het prototype klaar is, kunt u beginnen met testen. De methode moet worden gekozen op basis van de vooraf vastgestelde doelen. Om te beginnen kan een snelle test worden uitgevoerd om mensen in de directe omgeving te identificeren die aan verder onderzoek kunnen deelnemen. Voor kwantitatieve feedback is het een goed idee om een prototype en vragenlijsten te versturen naar mensen die in uw doelgroep passen.
Kwalitatieve feedback, aan de andere kant, vereist diepgaande interviews of individuele diepgaande interviews (IDI’s). Helaas kost dit meer tijd en vereist het meer kosten. U kunt ook beginnen met kleinere tests, met behulp van verschillende tools (bijv. HotJar) en een website.
Na het validatieproces is het tijd voor analyse. De testresultaten moeten grondig worden besproken en vanuit verschillende hoeken worden bekeken. Uit een dergelijke analyse moet een duidelijke conclusie voortkomen om te beslissen over de verdere ontwikkeling van het idee. Dit zal de basis vormen voor het voorbereiden van een post-validatiefase, waarin uw concept zal worden verbeterd en op de markt gebracht.
Het gebruik van een prototype om uw zakelijke idee te toetsen is een uiterst effectieve benadering. Op deze manier kunt u veel waardevolle informatie verkrijgen. Als het zorgvuldig wordt geanalyseerd, stelt het u in staat om conclusies te trekken over uw verdere acties.
U heeft zojuist geleerd hoe een prototype voor een product te maken. Meer informatie nodig? Lees ook: Hoe een startup te promoten?
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…