Belangrijke uitdagingen – Volledige gids voor Design Thinking

Sommige mensen zeggen dat er zoiets als een probleem niet bestaat, maar uitdagingen waarvoor nog geen oplossingen zijn ontdekt. In het leven, net als in onderzoek, komen we veel obstakels tegen. Op dit moment is de design thinking-methodologie niet alleen een universele, maar ook een innovatieve methode, die steeds vaker wordt ingezet om de productiefase te verbeteren. Echter, hoewel de design thinking-aanpak veel voordelen met zich meebrengt, is het niet feilloos. We moeten alle voor- en nadelen in overweging nemen bij het kiezen van de juiste methode om een solide basis van ons onderzoeksproces vast te stellen.

Uitdagingen van Design Thinking – inhoudsopgave:

  1. Wat is design thinking en hoe werkt het?
  2. De voordelen van het gebruik van design thinking
  3. Uitdagingen bij de implementatie van design thinking
  4. Conclusie

Wat is design thinking en hoe werkt het?

In eerdere artikelen hebben we al design thinking geïntroduceerd. Ter herinnering, een van de definities stelt dat het een proces is van het omzetten van observaties in ideeën, vervolgens ideeën in oplossingen, en deze op hun beurt in producten of diensten die door testen eindigen als goederen die ons leven beter maken. De meer concrete methodologie presenteert 5 fasen van design thinking die essentieel zijn voor de implementatie:

  • Empathiseren – initiële analyse van problemen en gebruikersbehoeften
  • Probleemdefinitie – identificatie van de werkelijke problemen en behoeften van gebruikers en op basis daarvan bepaling van verdere acties
  • Ideeënvorming – het presenteren van eigen suggesties voor het oplossen van een bepaald probleem of het creëren van een nieuw idee
  • Prototypes bouwen – voorbereiden van een prototype van het gemaakte project
  • Testen – testen van de gemaakte oplossing in realistische omstandigheden

We kunnen de principes van design thinking op elke denkbare manier toepassen, van studentenprojecten tot belangrijke klantopdrachten in bedrijven. Tegenwoordig is het populair en wordt het graag aangenomen in projecten van verschillende merken of instellingen. De belangrijkste eigenschap betreft de veelzijdigheid, aangezien we het kunnen toepassen wanneer we te maken hebben met problemen of behoeften die de menselijke natuur betreffen. Aangezien het creatieve proces chaos kan veroorzaken, blijkt design thinking orde en structuur te brengen die de activiteiten die we ondernemen verbeteren.

Tijdens het werken aan de methodologie heeft het onderzoeksteam de kans om hun verbeeldingskracht te ontketenen, tegelijkertijd anderen de reeks ideeën te tonen die zonder aarzeling zijn gegenereerd, maar ook om de taak empathisch te benaderen, te luisteren en elke opvolgende probleem of voorbeeld dat door een van hun collega’s wordt gepresenteerd te analyseren.

Het is echter essentieel om niet te veel gehecht te raken aan je ideeën. Het kan gebeuren dat je ze moet aanpassen, je gewoon geïnspireerd moet laten om nieuwe te formuleren of ze helemaal moet loslaten. Bovendien, zorg ervoor dat je een geschikte omgeving voor je onderzoeksteam organiseert, evenals het relatieve tijdsbestek voor de duur van het proces.

De voordelen van het gebruik van design thinking

Het belangrijkste voordeel van het gebruik van deze methode is gewoon veelzijdigheid, we kunnen het aanpassen aan de meeste projecten die we zullen creëren. Bij het creëren van een heel project kunnen we het op een meer of minder gedetailleerde manier benaderen, net zoals we met design thinking zijn verschillende tools op verschillende manieren kunnen gebruiken, afhankelijk van de behoefte.

Waarom is het de moeite waard om deze methode te gebruiken? Wat betreft de voordelen zijn de meest substantiële:

  • Concurrentievoordeel – dankzij een grondige analyse van de problemen en behoeften van potentiële gebruikers, zijn we in staat om een product te creëren dat voldoet aan hun eisen
  • Vermindering van kosten en risico van een mislukt project – feitelijk, als we specifiek naar de prototypingfase kijken, hoeven we niet de duurste materialen te gebruiken om een goed prototype te creëren
  • Breed scala aan toepassingen – we kunnen deze aanpak aannemen om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen of om diegene die al zijn gemaakt te modificeren
  • Gestructureerde structuur – zoals eerder vermeld, helpt het om het hele creatieve proces in afzonderlijke fasen te verdelen
  • Motivatie en betrokkenheid van het team – dankzij het, moet het team het bestudeerde probleem op een bijzonder empathische manier en met hoog begrip benaderen. Dit helpt om de banden tussen collega’s te versterken en zorgt voor een beter begrip van elkaar
  • Breder perspectief – wanneer we beginnen met werken aan een uitdaging, kunnen we onszelf toestaan om meerdere hypothesen en percepties te creëren. Bovendien verbreedt het onze kijk op verdere acties en ondersteunt het onze creativiteit in het werken aan het proces

We hebben slechts enkele voordelen van het hele proces genoemd. Toch zijn dit de belangrijkste aspecten om rekening mee te houden bij het kiezen van de juiste methode tijdens het werken aan de creatie van een nieuw product of dienst, of de modificatie van een al gemaakt product.

Uitdagingen bij de implementatie van design thinking

Nu we het over de voordelen hebben gehad, is het tijd om ons te concentreren op de minder aangename aspecten van het proces. Hoewel veel mensen design thinking beschouwen als een verkennende en innovatieve methode van probleemoplossing, betekent dit niet dat deze aanpak feilloos is.

Ondanks het elimineren van de problemen die gepaard gaan met het willen creëren of modificeren van een product, creëert design thinking nieuwe en complexere obstakels om te overwinnen. Kijk eens naar de belangrijkste hieronder.

Een breder perspectief

Design thinking vereist dat we een zo breed mogelijk perspectief innemen, een perspectief dat ons in staat stelt het grote geheel te zien. Hier kunnen we de eerste moeilijkheden tegenkomen. Dit zijn de zogenaamde sociale problemen die in elk team en op elke fase van het ontwerp ontstaan. Ze kunnen voortkomen uit het gebrek aan bekendheid van onderzoekers met de cultuur, gewoonten of levensstijlen van hun klanten.

Omgeving

Een belangrijk aspect is de omgeving waarin onderzoekers beginnen te werken. Het is natuurlijk voor hen om aan een project te beginnen op een plek waar ze zich op hun gemak voelen. Anders kan het de werkzaamheden aan het project aanzienlijk bemoeilijken, inclusief het volledig veranderen van de denkwijze van de onderzoeker. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het team divers is en bestaat uit specialisten uit verschillende vakgebieden en mensen die openstaan voor nieuwe mogelijkheden en empathisch genoeg zijn om verschillende ideeën te accepteren.

Samenwerking met specialisten of afdelingen

Wetenschappers en academici blijven terughoudend om gegevens te delen met onderzoekers die proberen informatie te verzamelen voor het onderzoek of de implementatie van een product of dienst. De bewering dat leken niet in staat zijn om waardige oplossingen te ontwikkelen is geenszins geldig, net zo min als het idee dat wetenschappers altijd geweldige en creatieve ideeën hebben. De truc is om de kracht van deze twee groepen als één te gebruiken en hen bewust te maken dat ze even cruciaal zijn. De beste oplossingen komen naar voren wanneer ze hun krachten bundelen.

De gebruiker en zijn behoeften leren kennen

Het belangrijkste in de design thinking-methodologie is precies het kennen van de behoeften en problemen die een potentiële gebruiker heeft. De meeste mensen, zelfs na het initiële onderzoek, beginnen overhaaste conclusies te trekken. Vaak creëren de onderzoekers extra problemen voor zichzelf en proberen ze zo snel mogelijk naar de laatste fase van het oplossen ervan te komen. Dit zou echter niet de verwachte resultaten opleveren. Neem daarom alle tijd die je nodig hebt om de gebruiker van binnen en van buiten te leren kennen.

Communicatie

Individuen werken in een team en elk van hen wil dat hun idee opgemerkt wordt. Elke persoon kan zijn eigen standpunt en visie hebben voor het creëren van een prototype. Dit resulteert in veel versies van één idee en dus controverses en misverstanden die ermee gepaard gaan. Daarom moet elke manager voortdurend werken aan de communicatie in het team en ervoor zorgen dat iedereen volledig gehoord wordt – tenslotte werken onderzoekers aan een gemeenschappelijk idee.

Conclusie

Alle methoden, benaderingen, technieken en ideeën hebben hun voor- en nadelen. Het is aan ons om te beslissen welke weg we willen inslaan met ons onderzoek en welke tools en modellen we zullen implementeren bij het produceren van een dienst of goederen.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago