Google Analytics is de absolute basis voor alle activiteiten op het internet. In feite, dankzij zijn veelzijdigheid, wordt dit hulpmiddel veel gebruikt, of het nu gaat om het genereren van verkopen of paginaweergaven. Helaas kunnen novice e-sellers door zijn veelzijdigheid problematisch zijn. Dus waar moet je op letten bij het gebruik van Google Analytics in e-commerce?
Enerzijds presenteert het elke noodzakelijke informatie bijna binnen handbereik, anderzijds is het gemakkelijk om te verdrinken in de zee van onnodige informatie, zonder daar bindende conclusies uit te trekken. Het moet ook vooraf worden gezegd – data-analyse die niet leidt tot verbetering van de business is weinig meer waard dan doelloos scrollen door Facebook. Dus hoe verspil je daar je tijd niet aan? Het antwoord is eenvoudig: voordat je in het hulpmiddel inlogt, moet je jezelf enkele van de belangrijkste vragen stellen waarvan je het antwoord wilt weten. En zo zullen e-shop eigenaren op totaal andere statistieken letten dan bijvoorbeeld bloggers. Waarom? De details worden hieronder gepresenteerd.
Google Analytics biedt ons gedetailleerde kennis over de bron die we “leveren” aan onze website, maar in het geval van e-commerce, wanneer we geld verdienen door verkopen te genereren, is dit slechts een inleiding tot onze analytics. E-shop eigenaren moeten dieper graven om te weten welke activiteiten invloed hebben op de verkopen, welke inkomsten worden gegenereerd, hoeveel transacties worden afgesloten, en… meer.
In Google Analytics zijn e-commerce en transactiegegevens beschikbaar in de navigatiebalk aan de linkerkant (“Conversies”> “E-commerce”).
Vanuit het “e-commerce” tabblad in Google Analytics kun je veel leren over:
Dus we kunnen veel leren met Google Analytics voor e-commerce, maar eerst moeten we het rapport configureren om transactietracking te ondersteunen.
Eerst moet je Google Analytics installeren.
Na het implementeren van de trackingcode, ga je naar de onderkant van de navigatiebalk, naar het tabblad “E-commerce-instellingen” in de sectie “Alle websitegegevens“. Vervolgens hoef je het alleen maar in te stellen op “Aan” om e-commerce tracking in te schakelen.
Na het inschakelen van deze module in Google Analytics, moet je een codefragment toevoegen aan de pixel die al op je website is geïnstalleerd. Nadat je de tracking hebt ingesteld, controleer je of alles werkt door een testtransactie uit te voeren.
Als je bekend bent met de basis, kun je ook in de verleiding komen om meer geavanceerde analytics zoals “Gerelateerde Producten” of “Verbeterde E-commerce Rapportage” op te nemen. Een groot voordeel van de uitgebreide rapporten is de mogelijkheid om gebruikersgroepen in specifieke segmenten te verdelen, wat de analyse van het gedrag van gebruikers mogelijk maakt die bijvoorbeeld alleen dankzij één specifieke campagne op de website zijn gekomen.
Als je basisinformatie over GA nodig hebt, zal ons artikel uitleggen wat Google Analytics is en hoe je ermee kunt beginnen
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…