Categories: BlogZakelijk

Globale inkoop – definitie en voordelen

Definitie van wereldwijde inkoop

Niet al het materiaal of de grondstoffen die nodig zijn om onze zakelijke doelen te bereiken, zijn te koop in Polen. De oplossing is het toepassen van de strategie van wereldwijde inkoop, wat een specifieke manier is om de toeleveringsketen te beheren. Het houdt in dat we op zoek gaan naar leveranciers en zakenpartners van wie het mogelijk zou zijn om goederen tegen een winstgevende prijs aan te kopen. Op deze manier zou het mogelijk zijn om bepaalde kosten die verband houden met productie of distributie te optimaliseren.

Wereldwijde inkoop houdt in dat er relaties worden opgebouwd met aannemers op de internationale markt om de toeleveringsketen, territoriale reikwijdte en het uitbesteden van diensten uit te breiden. Door dit gebied van de onderneming aan een externe entiteit toe te vertrouwen, kunnen we ons concentreren op andere aspecten van het runnen van het bedrijf. Dit is dan ook een van de instrumenten om het concurrentievoordeel te vergroten.

Voordelen van wereldwijde inkoop

De belangrijkste voordelen van het gebruik van deze strategie kunnen worden beschouwd als:

  • Een zeer groot aantal entiteiten is bereid om zakelijke samenwerking aan te gaan;
  • Het wordt steeds gemakkelijker om contact te leggen en samen te werken met aannemers over de hele wereld, dankzij technologie;
  • Vermindering van productiekosten en grondstofprijzen;
  • Toegang tot goederen die niet beschikbaar zijn op de binnenlandse markt – verrijking van uw productportfolio;
  • Kans om nieuwe klanten te bereiken;
  • Stroomlijnen van het inkoopproces;
  • Een concurrentievoordeel behalen op de binnenlandse markt;
  • Samenwerking bevordert wederzijds leren tussen bedrijven en benchmarking, dat wil zeggen, het vergelijken van hun processen en het gebruiken van de beste zakelijke praktijken.

Nadelen van wereldwijde inkoop

Het is echter de moeite waard om de mogelijke risico’s die wereldwijde inkoop met zich meebrengt in gedachten te houden. Bijvoorbeeld:

  • De politieke situatie en regelgeving kunnen een aanzienlijke impact hebben op de mogelijkheden om dergelijke strategische allianties te vormen. Daarom is het altijd belangrijk om zich grondig vertrouwd te maken met de geldende regelgeving in een bepaald land en om de activiteiten van belanghebbenden voortdurend te controleren voordat men een partnerschap aangaat.
  • Culturele verschillen kunnen soms consistente communicatie tussen bedrijven belemmeren en leiden tot misverstanden. Het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende organisatieculturen die in verschillende delen van de wereld heersen.
  • Wisselkoersen spelen een belangrijke rol in internationale transacties. Hun schommelingen kunnen de prijzen van goederen of diensten snel veranderen. Om uzelf te beschermen tegen de gevolgen hiervan, kunt u hedging-instrumenten gebruiken zoals valutawissels, termijncontracten, en forwards (u kunt er meer over leren in het artikel over financiële instrumenten). Een andere oplossing kan zijn om een valorisatieclausule op te nemen in uw contract met uw tegenpartij, waarin u niet het bedrag van de betaling voor de geleverde diensten opneemt, maar alleen de methode voor de berekening ervan.
  • Ethiek kan een grote zorg zijn in dit geval. Vaak wordt in de context van wereldwijde inkoop gesproken over de arbeidsomstandigheden van degenen die bijvoorbeeld in kledingfabrieken in India, China en Bangladesh werken. Dit komt omdat er in deze geografische gebieden gevallen van kinderarbeid, uitbuiting in de vorm van lage lonen voor arbeid en gedwongen overuren, onveilige werkomstandigheden, en verwaarlozing van gezondheid en veiligheid in dergelijke fabrieken worden gerapporteerd.

Hoe wereldwijde inkoop in uw bedrijf in te voeren?

Tegenwoordig is internationale samenwerking een vereiste voor bedrijven als ze willen blijven bestaan. Hoe kunt u wereldwijde inkoop in uw bedrijfsmanagementstrategie opnemen?

  1. Identificeer het doel, type en de aard van de leveringen die u met de aannemer wilt maken.
  2. Beoordeel de mogelijkheden van uw bedrijf. Beslis in welke hoeveelheid u een bepaalde grondstof, etc. nodig heeft, hoeveel geld u kunt toewijzen voor de aankoop, of u voldoende transportmiddelen heeft, en met welke landen of geografische gebieden u zou kunnen samenwerken. Voer ook een risicoanalyse uit om ervoor te zorgen dat uw bedrijf hierop is voorbereid en ontwikkel preventieve maatregelen.

  3. Voer due diligence uit
  4. Dit is een belangrijk element dat veel aandacht verdient. Het succes van het hele initiatief en het bereiken van uw strategische doelen hangen af van de selectie van de juiste entiteit. Verzamel zoveel mogelijk informatie over het bedrijf dat u interesseert. Houd rekening met aspecten zoals, onder andere, de financiële situatie (overweeg financiële overzichten en rapporten, analyseer individuele financiële ratio’s), hun marktomgeving en juridische situatie, houding ten opzichte van milieubescherming, gebruik van de meningen van experts in de sector, en het volgen van mediaberichten.

  5. Bereid een leveranciersselectiekaart voor
  6. De leveranciersselectiekaart maakt een grondige analyse van de biedingen van aannemers mogelijk, zodat de ondernemer deze objectief kan evalueren en de beste beslissing voor zichzelf kan nemen. De criteria in de kaart hebben betrekking op het volgende (deze kunnen variëren afhankelijk van het betreffende project):

  • Financiële situatie;
  • Niveau van technologische vooruitgang, innovatie;
  • De volledigheid van het aanbod;
  • Levertijd;
  • Productiecapaciteit en kwaliteit van productieprocessen (behaalde licenties, kwaliteitscertificaten, etc.);
  • Strategie en effectiviteit van de managementstijl;
  • Regelgeving naleving;
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
  • Het project in de veiling zetten
  • De voorbereide conceptstrategie samen met de leveranciersselectiekaart wordt in de aanbieding gedaan. Dit is het moment waarop we een toestroom van biedingen van potentiële aannemers kunnen verwachten. Er kunnen dan 3 soorten biedingen verschijnen:

    • Request for Information (RFI) – dit is een verzoek om informatie en gegevens over de ondernemer, zijn dienstenaanbod en zakelijke potentieel;
    • Request for Price (PFP) – dit is een verzoek om een oplossing voor een zakelijke behoefte met een offerte;
    • Request for Quotation (RFQ) – wordt gebruikt bij het verkrijgen van een prijs voor een specifiek product of dienst.

    Na de selectie van een van de aanbiedingen, volgt een periode van onderhandelingen en het voorlopig vaststellen van de voorwaarden voor de samenwerking in wereldwijde inkoop. Vervolgens wordt het juiste contract opgesteld. Soms kan dit proces enkele maanden duren.

    Samenvatting

    De groeiende markt vereist dat ondernemers voortdurend op zoek gaan naar nieuwe manieren om uit te breiden en de beste producten en kwaliteitsdiensten te bieden, terwijl ze de kosten optimaliseren. Dit is een sleutelaspect om het runnen van een bedrijf winstgevend en voordelig te maken. Wereldwijde inkoop is slechts een van de interessante oplossingen om te proberen. Door de voordelen, risico’s en het proces van de implementatie van deze strategie te kennen, kunt u beoordelen of het mogelijk is om deze toe te passen in uw bedrijf.

    Lees ook: Wat is blind recruitment?

    Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    View all posts →

    Andy Nichols

    Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

    Share
    Published by
    Andy Nichols

    Recent Posts

    De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

    Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

    2 weeks ago

    Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

    In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

    2 weeks ago

    Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

    Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

    2 weeks ago

    AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

    Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

    2 weeks ago

    LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

    Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

    2 weeks ago

    Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

    In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

    2 weeks ago