De winkelervaring is momenteel een van de belangrijkste factoren die de effectiviteit van verkopen in e-commerce bepalen. Tevreden klanten zullen graag opnieuw voor een bepaalde retailer kiezen. Hoe creëer je gepersonaliseerde winkelervaringen? Lees ons artikel en ontdek het.
Een winkelpad omvat alle stappen die een klant moet nemen om een bepaald product of dienst te kopen – vanaf het moment dat ze erover leren, tot ze de transactie afronden. De elementen variëren afhankelijk van het soort product dat wordt aangeschaft. Elke tak heeft zijn eigen factoren, zoals prijs, klantprofiel en de urgentie van de behoefte.
Het is belangrijk dat een klant het winkelpad zo snel en zo gemakkelijk mogelijk kan doorlopen. In feite is het het winkelpad dat de daadwerkelijke verkoop beïnvloedt. Vergeet niet de twijfels van je klanten weg te nemen en het nemen van hun uiteindelijke beslissing gemakkelijk te maken.
De eerste stap is altijd het bereiken van je potentiële klant en het opbouwen van merkbekendheid. Dit kun je doen met Google Ads, SEO, een blog of sociale media. Dankzij dergelijke praktijken zal je klant zich bewust worden van het probleem en mogelijkheden zien. Je moet hun interesse en aandacht trekken en ervoor zorgen dat ze je website vaker bezoeken.
Een andere fase van een winkelpad is het maken van een keuze. Op dit moment overweegt de klant verschillende opties, maakt vergelijkingen en zoekt naar de juiste oplossing. Om je potentiële klant te overtuigen om een aankoop te doen, creëer je een blog op je website waar je interessante casestudy’s en rapporten kunt opnemen.
De laatste stap is het invullen van een formulier en het plaatsen van een bestelling. Mensen haten het om lange, saaie en onprofessioneel ogende formulieren in te vullen. Ontwerp je formulier zodat het direct, beknopt en aangenamer is om in te vullen. Als alles soepel verloopt, zal de klant je product kopen.
Tegenwoordig heeft de winkelervaring enorme betekenis voor alle retailers. Entiteiten die online winkels runnen, analyseren de behoeften van klanten omdat ze hun koopgewoonten in elke fase van het winkelpad willen begrijpen. Hun doel is om goederen of diensten op een manier te leveren die de koper volledig tevreden stelt.
Voor kopers zijn de volgende factoren cruciaal:
In elke fase van het winkelpad kan een slechte winkelervaring de klant weerhouden van het afronden van de transactie, of zelfs volledig ontmoedigen van een bepaald merk. Daarom is het zo belangrijk om het positief te maken in elke fase.
Je moet aandacht besteden aan website-navigatie, het uiterlijk van je e-store op mobiele apparaten, klantenservice tijdens en na het winkelproces, en levering. Dit zijn de elementen die de meeste problemen kunnen veroorzaken als het gaat om de klantbeleving.
Personalisatie van winkelervaringen is zeer belangrijk in zowel B2B als B2C verkopen, maar het kan op een veel hoger niveau zijn in het geval van zakenpartners. Dit komt omdat we vaak rechtstreeks contact willen opnemen met bedrijven waarvan we de naam kennen, of met een kleine groep bedrijven die behoefte hebben aan een bepaald goed of dienst.
Je klant kennen is een groot deel van het succes. Door te leren wat hun behoeften en verwachtingen zijn, kun je je aanbod specifiek op hen afstemmen. Ook is het de moeite waard om speciale promoties of kortingen in te voeren. De zakenpartner zal zich dan belangrijk en verzorgd voelen, en dit zal de relatie alleen maar versterken.
Bij het opbouwen van goede relaties is merkconsistentie in je marketing ook belangrijk. Dit zal het als geloofwaardig doen overkomen, en klanten zullen er vertrouwen in hebben en zich ermee kunnen identificeren. Op dit niveau gaat het niet alleen om de efficiënte levering van goede producten, maar ook om de werkfilosofie van een bepaald bedrijf; bijvoorbeeld, veel mensen zullen bedrijven waarderen die om het milieu geven of principes van eerlijke handel ondersteunen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…