Freemium wordt gretig gekozen door startups en producenten van mobiele applicaties. Het wordt ook met succes gebruikt door grote merken zoals Dropbox, Spotify of Skype. Echter, freemium, net als elk ander businessmodel, heeft zijn voor- en nadelen. Is het mogelijk om het te monetiseren? Voor welke soorten bedrijven is het het meest geschikt? Wanneer kies je voor freemium en wanneer voor een gratis proefperiode? Lees verder om erachter te komen.
Freemium is een businessmodel waarin de basisversie van een product of dienst gratis beschikbaar is. Voor toegang tot aanvullende, meer geavanceerde functies moet je betalen. Een dergelijk model wordt bijvoorbeeld gebruikt door Gmail, waar een gebruiker gratis mail gebruikt. Pas na het overschrijden van 10GB gratis opslagruimte kun je extra ruimte op Google-servers kopen). Dit model wordt ook gebruikt door veel spellen die beschikbaar zijn op Google Play of de App Store.
Volgens een rapport van Distimo komt 92% van alle omzet die wordt gegenereerd door de populairste spellen op de App Store van freemium (98% op Google Play – bron).
Het product of de dienst kan beperkt zijn in termen van:
Wat is de beste optie? Dit hangt voornamelijk af van het product en de markt. Kijk naar hoe uitgebreid het product is en wie het zal gebruiken en hoe. Freemium is effectief zolang het aantrekkelijk is voor klanten en goed aansluit bij het product. Het is als een gouden balans, het aanbod is duur genoeg om de gebruiker aan te trekken, het product is goedkoop genoeg om gekocht te worden. En onthoud vanaf het begin dat freemium in de eerste plaats een verkooptool moet zijn.
“We hebben altijd al freemium gehad. Soms is onze freemium als piraterij bestempeld,” zei Microsoft CEO Satya Nadella in een interview met CNBC, en gaf toe dat het beschikbaar stellen van producten voor gratis gebruik een enorm verschil kan maken in een promotie. Nadella merkte ook op dat hoe meer mensen vertrouwd raken met gratis producten, hoe groter de kans is dat ze uiteindelijk besluiten ervoor te betalen.
Evernote heeft een soortgelijke tactiek aangenomen door zijn product twee jaar lang gratis beschikbaar te stellen voor gebruikers. Na twee jaar waren de klanten meestal zo gewend aan de service dat ze besloten om te kopen.
Het is niet verrassend dat freemium, net als elk businessmodel, zijn voor- en nadelen heeft.
Het werkt het beste voor bedrijven die opereren in grote markten en veel klanten kunnen bereiken. Volgens TechCrunch besluit in grote bedrijven die freemium gebruiken, meestal 1 op de 10 klanten om de premium optie te kopen. Dus als je een omzet van 10.000 Euro wilt behalen door de service voor 20 Euro te verkopen, moet je waarschijnlijk wel 5.000 klanten aantrekken om dat te doen. Slechts 500 van hen zullen betalende klanten zijn. Als we de cijfers bekijken, zien we dat kleine bedrijven op deze manier zeker geld zouden verliezen.
Dit betekent dat het bedrijf ervoor moet zorgen dat gratis gebruikers zo min mogelijk kosten genereren in termen van hun service en conversie. Dergelijke gebruikers zullen vergelijkbare problemen en vereisten hebben als betalende klanten.
Een voorbeeld van een bedrijf dat weet hoe het freemium effectief kan gebruiken, is Dropbox, dat wereldwijd door meer dan 400 miljoen gebruikers wordt gebruikt. Elke gebruiker krijgt 2 GB cloudopslag gratis, waar ze hun bestanden kunnen opslaan. Als je de limiet overschrijdt, kun je extra pakketten kopen. De gratis versie is alleen beschikbaar voor niet-commercieel gebruik. Bedrijven – momenteel meer dan 100.000 bedrijven – betalen een vast abonnement.
Een ander voorbeeld is Zynga, een Amerikaans studio bekend om de productie van sociale spellen (bijv. FarmVille). Terwijl het downloaden van de basisversie van het spel gratis is, moet je het kopen om toegang te krijgen tot aanvullende functies en mogelijkheden (bijv. virtuele items). Hoewel de winsten van de studio jaar na jaar afnemen, registreerde het bedrijf in 2012, op het hoogtepunt van zijn populariteit, een omzet van 311,1 miljoen dollar.
Als het niet freemium is, wat dan? Er zijn verschillende alternatieven, bijvoorbeeld:
…en anderen. Je hoeft niet voor één specifiek businessmodel te kiezen – je kunt veel methoden van monetisatie in één product combineren.
Freemium is gebaseerd op het gratis aanbieden van de basisversie van het product of de dienst. Cheapium daarentegen is gebaseerd op het feit dat de basisversie beschikbaar is voor een nominale vergoeding (bijv. een pond, dollar of minder). Een dergelijke vergoeding kan eenmalig of regelmatig in rekening worden gebracht.
Cheapium heeft nog een voordeel: in tegenstelling tot freemium stelt het je in staat om… je prijzen te verlagen. Als je eerder de basisversie van je product voor 0 dollar en de volledige versie voor 5 dollar aanbood, kun je ze nu aanbieden voor de basis voor 1 dollar en een premium voor respectievelijk 25 dollar. Op deze manier daalt het prijsverschil tussen de pakketten en stijgt de kans dat klanten besluiten de volledige versie te kopen.
Sommige klanten denken dat als iets gratis is, het van lagere kwaliteit is dan andere – betaalde – oplossingen. Dit is meestal niet waar, vooral niet in het freemium model, maar houd het in gedachten.
Gratis proefperiode stelt de gebruiker in staat om een product of dienst voor een bepaalde periode of een bepaald aantal keren te testen. Dit is hoe bijvoorbeeld onze ifirma .pl werkt – door een account aan te maken krijgt de gebruiker toegang tot een gratis, drie maanden durende proefversie van boekhoudsoftware. Na die tijd kan hij beslissen of hij een abonnement wil kopen of niet.
Welke van deze oplossingen is beter? Er is geen universele regel. Zowel gratis proefperiode als freemium hebben hun voor- en nadelen. In het geval van freemium krijgt de gebruiker toegang tot een eenvoudige, gebruiksvriendelijke service. In het geval van gratis proefperiode krijgt de gebruiker toegang tot alle functies, wat de indruk kan wekken dat de service ingewikkeld, overladen met onnodige dingen en moeilijk te gebruiken is. Echter, als hij vanaf het begin toegang heeft tot alle functies, kan de service nuttiger lijken dan de ingekorte freemium versie. Over het algemeen wordt echter gratis proefperiode geassocieerd met hogere conversiekosten.
In de freemium service heeft de gebruiker meer tijd om zich vertrouwd te maken met de service en eraan te wennen. Aan de andere kant mobiliseert de naderende vervaldatum van de proefversie tot aankoop. Gewoonlijk werkt gratis proefperiode beter voor bedrijven die opereren op een kleine markt (in tegenstelling tot freemium).
Voor een startup kan het een goed idee zijn om te beginnen met freemium. Om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken – en geleidelijk over te stappen naar gratis proefperiode of goedkoop model.
In feite, ja. Hoewel freemium gratis gebruik van een dienst of product betekent, betekent het niet dat de dienst of het product gratis is. In de praktijk haalt het bedrijf altijd iets van de gebruiker. Een e-mailadres, extra bereik, mond-tot-mondreclame, constante feedback en zelfs statistieken, dat wil zeggen, nog een geregistreerd account (het aantal actieve gebruikers is vooral belangrijk voor startups die proberen investeerders te vinden).
Vergeet niet om het een tijdje te geven voordat freemium begint winst te genereren. Denk aan het succes van Dropbox, Skype of Evernote, het toont aan dat freemium een geweldig businessmodel kan zijn. Het biedt voordelen voor zowel betalende als niet-betalende gebruikers – mits het echter een uitstekend doordacht en vakkundig geïmplementeerd model is.
Freemium model is geen oplossing voor elk bedrijf. Voor sommigen zal het een dure reis zijn, voor anderen zal het een manier zijn om kosten te besparen die verband houden met de promotie. Rob Murki van HitTail vergeleek freemium met een samoerai-zwaard: “Als je geen meester bent in het hanteren ervan, kun je je hand afsnijden.”
Lees ook: Brandingstrategie voor startups. Visuele merkidentiteit
Als je onze inhoud leuk vindt, volg ons dan op Facebook en Twitter!
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…