Een idee om Facebook Shops te kiezen voor kleine bedrijven is opmerkelijk. Facebook Shops zijn het nieuwste initiatief van Facebook dat tot doel heeft kleine en middelgrote bedrijven in staat te stellen om online winkels te creëren rechtstreeks op platforms zoals Instagram en Facebook, volledig gratis. De timing is perfect, omdat door het coronavirus de digitaliseringsprocessen aanzienlijk zijn versneld en de rush naar e-commerce is toegenomen. Wat moet je erover weten?
Volgens het laatste State of Small Businesses-rapport van Facebook is bijna een derde van de kleine bedrijven in de Verenigde Staten niet meer operationeel, en degenen die de pandemie hebben overleefd, hebben noch de middelen, noch het aantal klanten om dat te doen. Om rustig na te denken over de toekomst.
Facebook, dat niet minder verdient aan kleine bedrijven dan aan grote merken, kon hier niet onverschillig voorbijgaan. Vooral omdat het al lange tijd zijn verlangen naar e-commerce-inkomsten introduceert. Facebook Shops zijn niet het enige initiatief op dit gebied.
Er is ook Facebook Marketplace, Instagram Checkout en alle “shopping” advertenties die op Instagram kunnen worden gebruikt. Facebook Shops zijn, zoals Mark Zuckerberg benadrukt, echter de belangrijkste stap om het hele e-commerce systeem te standaardiseren.
Het verkorten van de weg naar e-commerce lijkt een schot in de roos voor kleine en middelgrote ondernemingen. Tijdens de pandemie nam de zoektocht naar flexibele en goedkope e-commerceplatforms toe, en veel lokale bedrijven gebruikten Facebook om te overleven. Sociale media waren de plek waar informatie zoals leveringsdetails of openingstijden verscheen. Messenger werd het belangrijkste platform voor verwarde klanten die probeerden contact op te nemen.
Facebook Shops zijn een applicatie die het mogelijk maakt – om gratis een online winkel te creëren en waarmee je zowel op Facebook als Instagram kunt verkopen. Het hele proces is bedoeld om zo eenvoudig mogelijk te zijn: een bedrijfsleider hoeft alleen maar producten aan de catalogus toe te voegen, diegene te selecteren die aanbevolen zullen worden en het uiterlijk van de winkel aan te passen door de achtergrondafbeelding te veranderen en brandingelementen, lettertypen en kleuren toe te voegen.
Na de lancering van de winkel zullen klanten producten rechtstreeks in de app kunnen bekijken, opslaan en bestellen, en bedrijven zullen kunnen communiceren met klanten via Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. Een unieke functie van Facebook Shops zal het mogelijk maken om live aankopen te doen tijdens een uitzending.
Facebook Shops zijn voornamelijk gericht op kleine en middelgrote bedrijven. Waarom? Omdat zij de goedkoopste en snelst mogelijke e-commerceoplossingen zoeken. Vaak zijn zelfs relatief goedkope SaaS-platforms een kostenuitdaging voor hen, en open source-oplossingen zijn niet beschikbaar vanwege de lange implementatietijd en de vaardigheden die nodig zijn om dit te doen.
De gigant ziet de belangrijkste bron van zijn inkomen in de mogelijkheid om meer advertenties uit te zenden, en Facebook Stores kunnen worden gepresenteerd in advertenties op News Feed en Stories.
De nieuwe oplossing is op de Amerikaanse markt gelanceerd, waar deze momenteel wordt getest, en het is niet precies bekend wanneer deze Polen zal bereiken. Echter, Facebook heeft aangekondigd dat de oplossing in de komende maanden beschikbaar zal zijn in andere markten. Wat moet je weten voordat je besluit ze te gebruiken?
Het opzetten van een Facebook-winkel is – zoals we al zeiden – gratis. Facebook rekent ook geen kosten voor transacties als handelaren deze verwerken via derde partijen zoals Shopify of WooCommerce.
Detailhandelaars die geen andere e-commerceplatforms hebben, hoeven echter niet gebruik te maken van Facebook’s betalingsgateway – Facebook Checkout – en betalen een verwerkingsvergoeding van 5%. Dat is minder dan op Amazon of eBay, maar het is goed om te onthouden.
Wil je meer leren over ideeën en kanalen voor verkopen via sociale media? Begin met het lezen van ons artikel over hoe je direct op sociale media kunt verkopen.
Vergeet niet om lid te worden van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…