Facebook Audience Insights is een van de krachtigste analytische tools die Facebook beschikbaar heeft gesteld aan adverteerders. Het is voornamelijk gemaakt om je te helpen je advertenties effectiever te richten, en het stelt je in staat om veel te leren over je publiek, zelfs wanneer je geen inhoud uitzendt.
Bekijk hoe je de gegevens in Facebook Audience Insights kunt gebruiken en nog meer inzicht in je bedrijf kunt krijgen.
Het primaire doel van Facebook Audience Insights is om adverteerders in staat te stellen om hun doelgroepen te verkleinen, zodat hun advertenties degenen bereiken die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het kopen van een bepaald product. Tenslotte heeft het geen zin om hondenvoer aan mensen aan te bieden die er geen interesse in tonen; als de advertentie echter naar mensen gaat die van “hond” onderwerpen houden, ziet de zaak er heel anders uit.
Advertenties kunnen op twee manieren gericht worden:
Facebook Audience Insight verzamelt op één plek veel informatie over ons publiek en hoewel al deze informatie anoniem is, kun je er veel uit afleiden. Dit komt omdat het de volgende gegevens verzamelt:
Om Audience Insights te gebruiken, moet je naar de Ads Manager gaan en de optie Audience Insights selecteren. Aan het begin kunnen we twee basisdoelgroepgroepen kiezen:
Er is ook een derde groep: op maat gemaakte ontvangers. Om deze te gebruiken, moet je Facebook een lijst met e-mailadressen sturen, die overeenkomen met gebruikersaccounts.
In de volgende stappen, verander de locatie en ga verder met het instellen van de volgende parameters. We kunnen beslissen over de taal, relatie status, leeftijd en bijv. opleiding, aan de rechterkant van het dashboard.
Aan de bovenkant zijn er vier tabbladen: demografie, pagina likes, locatie en activiteit, die ons in staat stellen om meer te leren over de doelgroep, die we hebben gecreëerd door de geselecteerde criteria te kiezen. Bijvoorbeeld, als je “handwerk” aan de rechterkant van het paneel typt, kun je zien dat onder de mensen die Facebook gebruiken, 69% van degenen die geïnteresseerd zijn in handwerk vrouwen zijn, dat ze de meeste likes hebben voor een bepaalde pagina, en dat de meesten van hen in bepaalde steden wonen. En dat is behoorlijk veel. Deze basisinformatie (er was slechts één parameter gekozen: interesses), stelt ons in staat om een campagne te creëren die bijvoorbeeld lokale tradities of evenementen gebruikt om vrouwelijke inwoners aan te trekken. Het is geen geheim dat gepersonaliseerde communicatie het meest effectief is.
De gegevens van Facebook Audience Insights kunnen ook worden gebruikt – net als Google Analytics – om het verkeer naar je website te analyseren als je een Facebook Pixel op je website hebt. Dit is een klein stukje code dat gegevens over gebruikers verzamelt. Hier kun je meer lezen over Google Analytics en hoe je het goed kunt gebruiken.
Deze gegevens kunnen worden gebruikt om de contentstrategie te verbeteren, maar ook voor remarketingactiviteiten om klanten te herinneren aan verlaten winkelwagentjes, promoties, cross-selling en upselling. Het is de moeite waard om deze gegevens te combineren met andere gegevens die zijn ontvangen van het GA-systeem, evenals interne CRM-, ERP- of verkoop systemen, om de klantreis zo nauwkeurig mogelijk te volgen voordat ze besluiten een aankoop te doen.
Als je onze inhoud leuk vindt, vergeet dan niet om lid te worden van de Facebook-gemeenschap!
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…