Facebook, wiens kracht is opgebouwd uit data, moet voortdurend aan adverteerders bewijzen dat het deze effectief gebruikt. Daarom ontwikkelt het voortdurend een ecosysteem van analytische tools, waarmee je kunt controleren of onze budgetten werken. De eerste was Audience Insight, die helpt om het gebruikersgedrag op fanpagina’s te begrijpen, de volgende – Facebook Analytics, die zich richt op de zogenaamde klantreis.
Facebook Analytics is een uitgebreide analytische tool die je in staat stelt informatie te verkrijgen over het gedrag van gebruikers en hun reacties op advertenties op de website, in de applicatie en op de Facebook-pagina.
De tool is gratis beschikbaar voor iedereen die de pixelcode heeft geïmplementeerd en evenementen (d.w.z. activiteiten die door gebruikers worden ondernomen) heeft gedefinieerd die moeten worden gevolgd. Het doel is om marketingactiviteiten beter af te stemmen op de voorkeuren van de ontvangers, en zo hun effectiviteit te vergroten.
Facebook Analytics geeft toegang tot gegevens over:
De laatste update van Facebook Analytics heeft veel voordelen gebracht voor adverteerders die tot nu toe alleen zagen wat onmiddellijk voorafging aan de conversie. Op deze manier werd echter alleen de laatste advertentie of post die resulteerde in de gewenste klik gewaardeerd. In een tijd waarin we meerdere platforms en apparaten tegelijkertijd gebruiken, toonde deze benadering slechts een deel van het verhaal. Nu kun je het volledige pad van klantinteractie met het merk zien dat leidde tot de conversie, niet alleen het laatste contactpunt.
Termen om je te helpen begrijpen hoe Facebook Analytics werkt:
De beheerders van de evenementbron, zoals een pixel of applicatie, of mensen die aan een bepaalde rol zijn toegewezen, hebben toegang tot Facebook Analytics. De tool kan worden gebruikt op een computer of via een mobiele applicatie die beschikbaar is voor Android- en iOS-apparaten.
Om te beginnen met het gebruik van Facebook Analytics, moet je de Facebook-pixel installeren die je in staat stelt de stroom van gebruikers te meten vanaf het moment dat ze de website binnenkomen tot het einde van de transactie.
Bij het handmatig toevoegen van een pixel moet je deze in de code van je website plakken, boven de tag die de header sluit.
Standaard evenementen zijn vooraf gedefinieerd. Nadat je ze aan de pixelcode hebt toegevoegd, kun je je advertentie-inspanningen optimaliseren met hen in gedachten, wat voldoende is voor de meeste bedrijven. Echter, niets weerhoudt je ervan om niet-standaard, unieke evenementen te definiëren en groepen van niet-standaard ontvangers op basis daarvan te creëren.
Zowel standaard als niet-standaard evenementen kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen zoals Pixel, Android, iOS, Messenger-bots, Facebook-spellen of Facebook-pagina’s.
Naast een enkele pixel kun je een hele groep evenementbronnen creëren die verschillende informatie verzamelt en analyseert hoe individuele kanalen (bijv. bots of spellen) met elkaar interageren. Je kunt zien hoeveel mensen de post hebben becommentarieerd, vervolgens de pagina hebben bekeken en daarna een aankoop hebben gedaan. Dit creëert het meest complete beeld van het winkelpad van de klant, rekening houdend met de afhankelijkheden tussen individuele evenementen en platforms.
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…