Categories: BlogSociale media

Wat is Facebook Analytics?

Facebook, wiens kracht is opgebouwd uit data, moet voortdurend aan adverteerders bewijzen dat het deze effectief gebruikt. Daarom ontwikkelt het voortdurend een ecosysteem van analytische tools, waarmee je kunt controleren of onze budgetten werken. De eerste was Audience Insight, die helpt om het gebruikersgedrag op fanpagina’s te begrijpen, de volgende – Facebook Analytics, die zich richt op de zogenaamde klantreis.

Wat is Facebook Analytics en hoe gebruik je het?

Facebook Analytics is een uitgebreide analytische tool die je in staat stelt informatie te verkrijgen over het gedrag van gebruikers en hun reacties op advertenties op de website, in de applicatie en op de Facebook-pagina.

Wat levert Facebook Analytics je op?

De tool is gratis beschikbaar voor iedereen die de pixelcode heeft geïmplementeerd en evenementen (d.w.z. activiteiten die door gebruikers worden ondernomen) heeft gedefinieerd die moeten worden gevolgd. Het doel is om marketingactiviteiten beter af te stemmen op de voorkeuren van de ontvangers, en zo hun effectiviteit te vergroten.

Facebook Analytics geeft toegang tot gegevens over:

  • hoe je de app, website, Facebook-pagina, of andere ondersteunde evenementbronnen over verschillende kanalen gebruikt;
  • mensen die interactie hebben met de site of applicatie, inclusief aggregaat demografische informatie zoals hun leeftijd en geslacht;
  • hoe verschillende groepen mensen interactie hebben met de bronnen van evenementen.

De laatste update van Facebook Analytics heeft veel voordelen gebracht voor adverteerders die tot nu toe alleen zagen wat onmiddellijk voorafging aan de conversie. Op deze manier werd echter alleen de laatste advertentie of post die resulteerde in de gewenste klik gewaardeerd. In een tijd waarin we meerdere platforms en apparaten tegelijkertijd gebruiken, toonde deze benadering slechts een deel van het verhaal. Nu kun je het volledige pad van klantinteractie met het merk zien dat leidde tot de conversie, niet alleen het laatste contactpunt.

Termen om je te helpen begrijpen hoe Facebook Analytics werkt:

  • klantreis – alle punten van klantinteractie met het merk;
  • kanaal – specifieke methode van interactie met het product en de omgeving die wordt gebruikt om evenementen vast te leggen (bijv. Android-apparaat, website);
  • evenement – actie uitgevoerd door gebruikers (bijv. aankoop van een product);
  • parameter – specifieke gegevens die het evenement beschrijven (bijv. $ 3,25);
  • evenementbron – het startpunt waaruit de tool informatie over het evenement ontvangt (bijv. applicatie, pixel op de website).

Hoe krijg ik toegang tot mijn account?

De beheerders van de evenementbron, zoals een pixel of applicatie, of mensen die aan een bepaalde rol zijn toegewezen, hebben toegang tot Facebook Analytics. De tool kan worden gebruikt op een computer of via een mobiele applicatie die beschikbaar is voor Android- en iOS-apparaten.

Om te beginnen met het gebruik van Facebook Analytics, moet je de Facebook-pixel installeren die je in staat stelt de stroom van gebruikers te meten vanaf het moment dat ze de website binnenkomen tot het einde van de transactie.

Bij het handmatig toevoegen van een pixel moet je deze in de code van je website plakken, boven de tag die de header sluit.

Standaard evenementen zijn vooraf gedefinieerd. Nadat je ze aan de pixelcode hebt toegevoegd, kun je je advertentie-inspanningen optimaliseren met hen in gedachten, wat voldoende is voor de meeste bedrijven. Echter, niets weerhoudt je ervan om niet-standaard, unieke evenementen te definiëren en groepen van niet-standaard ontvangers op basis daarvan te creëren.

Zowel standaard als niet-standaard evenementen kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen zoals Pixel, Android, iOS, Messenger-bots, Facebook-spellen of Facebook-pagina’s.

Naast een enkele pixel kun je een hele groep evenementbronnen creëren die verschillende informatie verzamelt en analyseert hoe individuele kanalen (bijv. bots of spellen) met elkaar interageren. Je kunt zien hoeveel mensen de post hebben becommentarieerd, vervolgens de pagina hebben bekeken en daarna een aankoop hebben gedaan. Dit creëert het meest complete beeld van het winkelpad van de klant, rekening houdend met de afhankelijkheden tussen individuele evenementen en platforms.

Wat levert Facebook Analytics je op?

  • Je weet precies hoeveel mensen die bijvoorbeeld een specifieke post op Facebook hebben becommentarieerd, een product een paar dagen later aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd of de applicatie hebben gedownload, vervolgens de website bezoeken en – zelfs een paar weken later – er iets op kopen;
  • Facebook Pixel stelt je in staat om acties te meten op basis van mensen, niet apparaten, aangezien de meesten voortdurend op meerdere apparaten zijn ingelogd;
  • Facebook analyseert direct hoe advertentieactiviteit in digitaal – niet alleen op Facebook – zich vertaalt in inkomsten uit het bedrijf.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago