Het imago van een bedrijf in zijn omgeving is van groot belang voor zijn zakelijk succes. Dit is tegenwoordig van bijzonder belang, wanneer informatie zich snel verspreidt en iemand net zo snel kan verheffen als dat hij kan worden neergehaald. Daarom is externe PR een onmisbaar element geworden van de communicatieactiviteiten van ondernemers, die hen gemoedsrust biedt in het licht van onverwachte imagoturbulentie en de mogelijkheid om hun merken te ontwikkelen. Wat is externe PR precies? Wat bepaalt het belang ervan? Welke tools gebruikt het? Neem een kijkje in ons rapport.
Externe PR omvat communicatieactiviteiten van het merk gericht naar buiten zijn structuren, met als doel een positief imago op te bouwen bij derden – klanten, potentiële klanten, investeerders en opdrachtnemers. Het is de externe PR die in gedachten komt wanneer we het over Public Relations in het algemeen hebben.
Dit positieve imago wordt bereikt door pogingen om transparantie van het bedrijf te creëren, vertrouwen op te bouwen en het te zien als niet alleen een integraal element van de zakelijke omgeving, maar ook als een sociaal element. Tegenwoordig zijn bedrijven meer dan alleen een vorm van activiteit gericht op het maken van winst. Het is ook een manier om de beschikbare instrumenten te gebruiken om hele gemeenschappen te ondersteunen, te zorgen voor het respect voor de rechten en vrijheden van anderen, en actie te ondernemen ten behoeve van het natuurlijke milieu.
De richtingen van deze activiteiten, goed gecommuniceerd, kunnen de perceptie van de ontvanger volledig veranderen, voor wie het merk een veel vriendelijker entiteit wordt; iemand op wie je kunt rekenen en die het waard is om te ondersteunen door zijn eigen consumentenkeuzes.
Tegelijkertijd werkt externe PR stilletjes, wat het onderscheidt van strikt promotionele activiteiten. Als regel zijn PR-campagnes discreet, gebaseerd op analytische tools, strategische planning en hun doelstelling is op lange termijn – het opbouwen van een blijvende reputatie, en niet de betrokkenheid rond specifieke acties, die het belangrijkst zijn voor PR-specialisten.
Externe PR moet ook gezien worden als een vorm van promotie door een organisatie. Tegelijkertijd is het relatief goedkoop en effectief – het is niet nog een slogan of advertentie waar de ontvanger aan gewend is en vaak negeert; de discretie van PR-activiteiten maakt het mogelijk om het imago van een bepaald merk op te bouwen op basis van observatie, wat dit gebied van activiteit ook geloofwaardiger maakt.
Onder de voordelen die gepaard gaan met de implementatie van externe PR kunnen we vinden:
PR-afdelingen hebben een veelheid aan tools van verschillende aard tot hun beschikking. De volgende verdienen veel aandacht:
Lees ook: Interne PR – motivatie en integratie
Als je in contact wilt blijven, sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…