Empathiefase – Volledige gids voor Design Thinking

We worden geconfronteerd met veel keuzes in ons dagelijks leven, zowel thuis als op het werk. Vragen stellen tijdens onze taken en verantwoordelijkheden stelt ons in staat om de juiste koers van actie te vinden. Dat geldt ook voor empathie – een van de fasen van het creëren van producten en diensten met behulp van de design thinking-methode. Vandaag zullen we uitleggen waarom de empathiefase in design thinking zo belangrijk is.

Empathiefase – inhoudsopgave:

  1. Design thinking
  2. Empathiefase in design thinking
  3. Tools die worden gebruikt in de empathiefase
  4. Belangrijke punten om op te letten tijdens de empathiefase

Design thinking

Design thinking is een benadering voor het creëren van nieuwe producten en diensten op basis van een diepgaand begrip van een probleem en de behoeften waarmee gebruikers worden geconfronteerd. Het bestaat uit 5 fasen:

  • Empathiseren
  • Definieer het probleem
  • Genereer ideeën
  • Bouw prototype
  • Test

Later, als het project de test doorstaat, blijft er alleen nog maar over om het op de markt te brengen als een van onze producten.

Empathiefase in design thinking

In de psychologie wordt empathie gedefinieerd als het voelen van de gevoelens van anderen (emotionele empathie) en in staat zijn om de wereld door de ogen van iemand anders te zien. Het is het eerste, maar waarschijnlijk ook het belangrijkste element van de gehele design thinking-methodologie.

Tijdens het initiële onderzoek probeert het hele team de reis van hun klanten te doorlopen en te zien wat zij problematisch vinden. De taak is om “de klant/gebruiker te worden“, het probleem te analyseren en nuttig te zijn om de verzamelde suggesties te visualiseren. De twee belangrijkste vragen in deze fase zijn:

  1. “Voor wie ontwerpen we?”
  2. “Wat zijn zijn of haar behoeften?”

Het is echter niet genoeg om alleen de behoeften van de gebruiker te zien – je moet ook empathiseren met de gebruiker. Op deze manier worden we nieuwsgierig naar zijn ervaringen en gedachten.

Het is belangrijk om een onderzoeksschema op te stellen, en elke onderzoeker moet de steun van de anderen voelen en zijn of haar rol in het team kennen.

Tools die worden gebruikt in de empathiefase

Het belangrijkste in onderzoek is om je intenties zo min mogelijk te onthullen, omdat mensen de neiging hebben om kritische opmerkingen te vermijden. Daarom zal een eenvoudige enquête of interview niet werken met deze methodologie. Tools die worden gebruikt tijdens de empathiefase van design thinking zijn onder andere:

  1. Empathiekaart
  2. Etnografisch interview
  3. Veldobservatie

De empathiekaart maakt het mogelijk om de verzamelde informatie te systematiseren en te zien welke aspecten opnieuw moeten worden bekeken als het geselecteerde materiaal niet uitgebreid genoeg is. Een visualisatie van de verzamelde voorstellen is in dit geval zeker nuttig.

Elk interview moet zorgvuldig worden uitgevoerd. Er mogen geen twijfels ontstaan tijdens het interview en de antwoorden mogen niet te suggestief zijn. Goed voorbereid, moet het interview goed worden vastgelegd zodat alle reacties en emoties die tijdens het interview worden opgeroepen, worden verzameld en als gegevens worden opgeslagen.

De observatie moet op een manier worden uitgevoerd die voor de gebruiker bijna onopgemerkt blijft. Het is belangrijk dat hij zich comfortabel voelt in de gegeven omgeving en dat er niets verandert terwijl hij zijn dagelijkse activiteiten uitvoert. Dit helpt om meer te leren over zijn wereld en de problemen die hij onderweg tegenkomt.

Belangrijke punten om op te letten tijdens de empathiefase

Ongeacht wat je werkmodus is, zijn er een paar belangrijke maatregelen om op te letten:

  • Orde en organisatie – het proces vereist een goede planning en meerdere perspectieven.
  • Het juiste team – het creëren van een groep mensen die ervaring heeft in verschillende sectoren. Op deze manier kunnen ze ideeën creëren op basis van hun kennis en ervaringen.
  • Vrijheid – het is ook belangrijk om een gevoel van vrijheid te hebben terwijl je je werk doet. Je moet je ideeën niet tot een minimum beperken; hoe creatiever je bent, hoe meer kans je hebt om een origineel prototype te creëren.

We moeten onthouden dat empathie een zeer individuele aangelegenheid is. De meeste van onze acties vereisen planning voor de juiste coördinatie. Het is essentieel om de emoties en problemen van de toekomstige gebruikers en klanten te voelen. Betrokken zijn bij deze en de volgende fasen van design thinking zal het uiteindelijke prototype aantrekkelijk maken en vooral – voldoen aan de eisen van de toekomstige klant.

Wil je weten: Wat doet een UX-ontwerper? Lees ons artikel.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago