Hoe goede Facebook-advertenties te maken

Facebook verwerft steeds meer marktaandeel in de wereldwijde digitale advertentiemarkt. Volgens gegevens van eMarketer wordt geschat dat de advertentie-inkomsten aan het einde van 2020 een verbijsterende 11 miljard dollar zullen bedragen. Geen wonder dat de internetgigant zijn best doet om gebruikers en marketeers aan te moedigen om op de website te adverteren, samen met de dalende bereik op fanpagina’s. Ook publiceert het van tijd tot tijd onderzoeksrapporten en artikelen met advies over het creëren van effectieve Facebook-advertenties. De belangrijkste conclusies die voortkomen uit zijn aanbevelingen zijn hieronder te vinden.

Om adverteerders te helpen bij het maken van advertenties, heeft de internetgigant meer dan 1.500 advertenties van 350 merken uit 18 sectoren geanalyseerd die in de afgelopen twee jaar op het Facebook-bord verschenen. Het belangrijkste doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe specifieke elementen van de advertentie de conversie beïnvloeden.

Op basis van de studie zijn de volgende elementen vastgesteld:

7 sleutel elementen voor het creëren van effectieve Facebook-advertenties

  • focal point – de afbeelding heeft één duidelijk brandpunt
  • merkverwijzing – hoe gemakkelijk is het om de adverteerder te identificeren?
  • merkpersoonlijkheid – komt de resonantie van de advertentie overeen met hoe het merk door het publiek wordt waargenomen?
  • informatie – bevat de advertentie interessante informatie?
  • emoties – roept de advertentie emoties op bij de ontvangers?
  • zichtbaarheid – is de advertentie in staat om aandacht te trekken?
  • oproep tot actie

Afhankelijk van de verschillende advertentiedoelen (een artikel lezen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief, zich inschrijven voor een account, enz.) waren verschillende elementen meer of minder belangrijk.

De advertenties die specifieke informatie over het product bevatten en duidelijke richtlijnen geven over wat te doen (klik en lees een artikel, klik en bekijk de catalogus) of sterk naar het merk verwijzen, registreerden de grootste conversie in de eerste categorie. Aan de andere kant werden hoge verkopen gegenereerd door die advertenties die veel meer elementen tegelijk bevatten: informatie, emoties, merkbekendheid en persoonlijkheid.

Facebook adviseert om in te zetten op diversiteit. Campagnes die informatieve advertenties en advertenties die sterk gerelateerd zijn aan het gegeven merk bevatten, behaalden de beste resultaten.

Welke factor is slecht voor de conversie?

De internetgigant zag één gemeenschappelijk kenmerk voor advertenties die er niet in slaagden om hoge conversie te genereren. Ze missen … het merk zelf.

Elke advertentie die wordt gemaakt moet passen bij het merkimago – zelfs als het tijdelijk is, alleen voor een moment gemaakt. Als een merk probeert een imago van vreugde en energie op te bouwen, laat zijn advertenties dat dan ook zijn!

Advertenties die niet bij het merkimago pasten, deden het minder goed, zelfs met een logo of een duidelijke oproep tot actie.

Hoe klanten bereiken?

“De beste advertenties informeerden consumenten over wat ze moesten weten – wie de adverteerder is, wat hij aanbiedt en hoe dit product kan worden gekocht? En wanneer ze hen deze kennis gaven, duwden ze hen om de juiste actie te ondernemen: zich inschrijven voor een mailinglijst, een product online kopen, of simpelweg een merk voor de toekomst onthouden,” concludeerde Neha Bhargava, reclameonderzoeker voor Facebook. Het gebruik van Facebook en andere sociale netwerken kan het verkeer naar uw website verhogen. En een toename in verkeer betekent niet minder dan een toename in verkopen. Leer hoe je dat doet.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago