Wat te overwegen bij het opzetten van een B2B online winkel? Welke elementen moet je in gedachten houden? In de post van vandaag ontdek je alles wat je nodig hebt om dit soort onderneming te lanceren. Zonder verdere omhaal, leun achterover, lees en zorg ervoor dat je online winkel operationeel is!
B2B (business-to-business) verkopen vinden plaats tussen twee bedrijven in een fabrikant-distributeur of distributeur-punt-van-verkoop relatie. Er is ook een andere dimensie aan die relatie:
Het hele proces van het opzetten van een online B2B winkel is zeer vergelijkbaar met een reguliere online winkel. Het belangrijkste verschil betreft de schaal; dit is een implementatie die nadenken, goede organisatie en afstemming met de algemene bedrijfsstrategie van het bedrijf vereist. Hieronder hebben we de stapsgewijze essenties om het te maken:
Begin met de selectie van een platform. Dit is een belangrijke stap, aangezien het je primaire werktool zal zijn vanaf nu. Eerst moet je verifiëren dat het platform dat je overweegt, specifiek is voor B2B en dat de technologiepartner domeinkennis heeft. Bekijk voorbeelden van zijn implementaties om er zeker van te zijn dat zo’n oplossing je zal bevallen. Het is de moeite waard om van tevoren na te denken over welke functies en integraties je platform nodig heeft, en of het kan worden afgestemd op de specificaties van je bedrijf.
De B2B winkel is gebaseerd op een e-Commerce platform, de zogenaamde e-Commerce platform engine. De meest populaire open-source winkelengines zijn WooCommerce, PrestaShop, Magento. Alle B2B-platforms zullen natuurlijk verschillen in de functies die ze aanbieden.
Volg de principes van de User Experience benadering. Voor B2C-winkels is de eerste indruk van groot belang, maar in de B2B-sector zullen kopers onze winkel herhaaldelijk gebruiken. Daarom moet de navigatie duidelijk zijn en moeten alle belangrijkste informatie op één plek staan. Klanten moeten willen blijven op de website van ons platform. Het is noodzakelijk dat het navigeren door de winkel intuïtief is en de lay-out opvallend. Met gemakkelijke toegang tot individuele bestellingen, details, facturen of andere rapporten.
Zorg ervoor dat je platform geïntegreerd is met je ERP-systeem. Dit is uitgebreide software die je helpt bij het plannen en beheren van verschillende gebieden van je bedrijf. De set van onderling verbonden applicaties is gebaseerd op een enkele, gemeenschappelijke database. ERP dat voor e-commerce is geïmplementeerd, automatiseert veel van je operaties, waardoor je meer tijd en geld overhoudt. Elke geplaatste bestelling is een reeks gegevens – productcodes, prijs en klantgegevens. Met integratie hoef je deze informatie niet handmatig te kopiëren. De ERP-update ook automatisch de voorraad.
Elke verkoper moet volledige controle hebben over de beschikbare informatie. Er zijn drie niveaus van groothandelsbeschikbaarheid in de B2B-module:
Welke is voor jou? Het hangt af van je voorkeuren en het type bedrijf.
Het vooraf aanpassen van het bereik van weergegeven informatie kan handig zijn bij het creëren van kortingsgroepen. Dit zijn bovengrenzen; zodra deze zijn bereikt, kan de koper alleen lagere prijzen verwachten. Het is een van de meest populaire functies van een B2B-platform, aangezien een verkoper vaak verschillende betalings- of leveringsvoorwaarden heeft afgesproken met elke aannemer. Een goed B2B-platform moet flexibele betalingsmethoden hebben, zoals het betalen van een collectieve factuur aan het einde van de maand.
De B2B online winkel vereist dat een volledige lijst met alle productgegevens van tevoren wordt gegenereerd in XML of CSV-vorm. Deze zullen worden gebruikt door externe partijen, zoals samenwerkende winkels wanneer ze de informatie die ze hebben willen bijwerken. Dit opent de mogelijkheid om met meerdere aannemers te werken.
De B2B online winkel dient als een one-stop winkel voor business-to-business contacten. Het beperkt zich niet tot de verkooptransactie zelf, maar omvat ook de voorbereiding en presentatie van het aanbod, de verwerking van bestellingen, evenals de communicatie na de verkoop, zoals klachten.
De onophoudelijke groei van online verkopen heeft de vraag naar dergelijke winkels in vrijwel elke sector vergroot. Als een bepaalde onderneming besluit deze stap te zetten, zal dit zeker tastbare voordelen opleveren. Echter, bij het opzetten moet men rekening houden met de noodzaak om het juiste platform te kiezen, te integreren met het bestaande ERP-systeem van het bedrijf, evenals de kwestie van het voorbereiden van een aantrekkelijk aanbod voor de klant.
Nu weet je wat je moet doen bij het openen van een B2B online winkel. Lees ook: B2B e-commerce – wat is het en de voor- en nadelen
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…