E-commerce vs marketplace – welke optie te kiezen in het begin

Als je net bezig bent om je bedrijf online te brengen – overweeg je ongetwijfeld of je een van de marktplaatsplatforms moet kiezen of je moet concentreren op het ontwikkelen van je eigen online winkel. Beide opties hebben hun voordelen en nadelen – hieronder vind je hun duidelijke kenmerken. Een blik op beide opties stelt je in staat om een weloverwogen beslissing te nemen die het beste aansluit bij de behoeften van je bedrijf.

E-commerce vs marktplaats – inhoudsopgave:

  1. Wat is een marktplaats?
  2. Voordelen van verkopen op een marktplaats
  3. Wat zijn de nadelen van verkopen op een marktplaats?
  4. Eigen e-commerce – is het een optie voor jou?
  5. Wanneer loont het om over te stappen naar je eigen e-commerce?
  6. E-commerce vs marktplaats – wat is winstgevender?

Wat is een marktplaats?

Een marktplaats is een online platform dat aanbiedingen van meerdere verkopers aggregeert. Deze diversificatie van aanbiedingen werkt als een magneet voor consumenten, omdat ze een breed scala aan keuzes van verschillende leveranciers hebben.

Het voordeel van deze oplossing is de eenvoudige implementatie – je kunt je zelfs registreren op de marktplaats via je Facebook-account. Dit betekent dat je onmiddellijk kunt beginnen met het verkopen van je producten. Voorbeelden van dergelijke platforms zijn Amazon, eBay.

Voordelen van verkopen op een marktplaats

Het voordeel van deze vorm van e-commerce is de afwezigheid van kosten die gepaard gaan met het lanceren van je eigen platform. We hebben het over de investering in het domein, hosting, winkelonderhoud en promotie. Door je artikelen op de marktplaats te vermelden, ben je niet belast met een van de bovenstaande verplichtingen.

Het doelplatform zorgt voor het onderhoud van de website, reclame en biedt een veilig betalingssysteem. De bemiddeling eindigt op het moment van het afronden van de transactie – de aangekochte goederen worden opgeslagen en verzonden door de verkoper.

Wat zijn de nadelen van verkopen op een marktplaats?

De hierboven genoemde aspecten zijn zeker verleidelijk, vooral voor beginnende ondernemers, die net hun avontuur met verkopen via het internet beginnen. Het nadeel is echter de noodzaak om de winst te delen – marktplaatsplatforms brengen de verkoper meestal een commissie in rekening voor elke afgeronde transactie. Een alternatief is een vaste lidmaatschapsvergoeding. De hoogte van deze commissie hangt af van het portaal en varieert van enkele tot meerdere procenten.

Eigen e-commerce – is het een optie voor jou?

Het bezitten van een eigen online winkel ontneemt de verkoper de tussenpersonen – de ondernemer kan zijn goederen aan veel klanten aanbieden zonder te concurreren met andere opdrachtnemers. Er zijn ook slechts twee partijen betrokken bij het hele proces – de koper en de verkoper.

Moderne technologische vooruitgang maakt het mogelijk om een e-shop op te zetten zonder enige kennis van coderen. Populaire platforms bieden veel functionaliteiten vanaf het begin die het gemakkelijk maken om producten zelf aan een e-shop toe te voegen en gebruik te maken van beschikbare sjablonen. Het is de moeite waard om aandacht te besteden aan de mogelijkheden van dergelijke e-commerceplatforms zoals WooCommerce, Shopify, Shopper of Magento. Als je meer wilt leren over e-commerce, lees dan een artikel dat we onlangs over dit onderwerp hebben geschreven.

Wanneer loont het om over te stappen naar je eigen e-commerce?

Als je aanbod niche is en gericht op een smalle groep klanten – dan zal het een winstgevende stap zijn om inspanningen te bundelen om je e-store op te zetten. Zorg dragen voor positionering, wat de weg naar je bedrijf online zal verkorten, is een voorbeeld van een perspectief actie die je zal helpen bij de uitbreiding van je e-commerce.

Het is ook een kosteneffectieve stap als je een grote omzet verwacht – het delen van de marge met tussenpersonen zal dan niet winstgevend voor je zijn.

Je eigen online winkel stelt je ook in staat om je voorraad gemakkelijk te beheren. Daarom, als je merk al een gevestigde positie op de markt heeft – dan is het niet de beste manier om alleen op oplossingen van het marktplaatstype te vertrouwen. Je kunt dergelijke platforms beschouwen als een ondersteuning van het belangrijkste verkoopkanaal.

E-commerce vs marktplaats – wat is winstgevender?

E-commerce vs marktplaats – het is moeilijk om een duidelijke favoriet in deze vergelijking aan te wijzen. Het hangt allemaal af van veel factoren. De conclusie is echter vrij duidelijk – als je net begint met het verkopen van je producten online, zal dit een veel handigere optie voor je zijn. Je hoeft je geen zorgen te maken over de hele technische achtergrond die gepaard gaat met het lanceren van je platform – je vertrouwt op de al bestaande.

Toch zijn de nadelen hoge concurrentie en de noodzaak om winst te delen. Je eigen e-commerce is synoniem met een investering van tijd en middelen, maar het geeft je meer autonomie en de noodzaak om geen commissies te betalen.

Word lid van onze Facebook-gemeenschap om in contact te blijven!

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago