Categories: BlogE-commerce

Dropshipping en derde partij fulfillment. 2 geweldige fulfillmentmethoden voor je e-commercebedrijf.

Dropshipping en derde partij vervulling zijn de vormen van vervullingsmethoden die worden gebruikt in e-commerce. Het starten van een nieuw bedrijf gaat gepaard met de vrees dat niet alles goed zal gaan. We vragen ons af: zou het succesvol zijn? Zal ik genoeg financiële middelen hebben om op de markt te blijven? Nieuwe ondernemers zoeken naar oplossingen die hen in staat stellen om geld te besparen zonder radicale beslissingen te hoeven nemen. Het uitbesteden van logistieke processen in de vorm van dropshipping en derde partij vervulling zijn een van de meest voordelige oplossingen voor beginnende ondernemers.

Dropshipping en derde partij vervulling – inhoudsopgave:

  1. Dropshipping – twee modellen
  2. Het risico van dropshipping
  3. Derde partij vervulling
  4. Voordelen en nadelen van derde partij vervulling
  5. Derde partij vervulling en dropshipping
  6. Samenvatting

Dropshipping – twee modellen

Over het algemeen betekent het idee van dropshipping dat voor onze operaties de opslag wordt gehuurd. Er zijn drie partijen in de transactie – verkoper, koper en de winkel eigenaar (meestal de dealer, groothandelaar of producent van het artikel). De transactie begint met het contact tussen de koper en de verkoper en eindigt op het moment van productlevering. Wat belangrijk is, de verkoper heeft geen toegang tot de fysieke items die worden aangeschaft. Het item wordt aan de koper geleverd door de dealer.

Dropshipping heeft twee verschillende variaties afhankelijk van het type activiteit van de verkoper. In het eerste model biedt de verkoper intermediaire diensten aan, wat betekent dat de verkoper zich bezighoudt met het zoeken naar klanten en het aangaan van de transactie, maar hij houdt zich niet bezig met de aankoop van het product. De verkooptransactie – zowel formeel als qua levering – wordt gemaakt tussen de dealer en de koper.

In het tweede model is de verkoper betrokken bij de handel in goederen. Zijn activiteit lijkt op het typische, standaard runnen van de winkel – hij koopt goederen en verkoopt deze aan klanten. Er is één verschil, hier heeft de verkoper geen direct contact met het product en geeft hij de levering aan de dealer, die de goederen rechtstreeks aan de kopers levert.

Het risico van dropshipping

Het belangrijkste voordeel van dropshipping is het gemak en kosten-efficiëntie in vergelijking met de distributie die door het bedrijf zelf wordt gedaan.

 

Er zijn veel besparingen gerelateerd aan het feit dat het bedrijf geen eigen opslag heeft, zoals: huurkosten, prijs van materialen die nodig zijn voor verzending, en salarissen van werknemers die in de opslag werken. De opslagkosten zijn zelfs hoger in het geval van specifieke materialen zoals voedsel of chemicaliën die speciale voorwaarden voor opslag vereisen.

 

Dropshipping betekent besparingen in tijd en energie gerelateerd aan het beheer van leveringen: voorbereiding van pakketten en voorraadbeheer. Dergelijke processen zijn moeilijk te beheren, vooral aan het begin van het runnen van een eigen bedrijf wanneer de ondernemer meestal alleen werkt.

Bij het beslissen om de dropshipping-methode te gebruiken, moet men rekening houden met risico’s. Allereerst moet er speciale aandacht worden besteed aan de mogelijkheden van ons eigen bedrijf om het moment te herkennen wanneer dropshipping niet meer nodig zal zijn. Het is de moeite waard om voorbereid te zijn op de tijd wanneer ons bedrijf niet meer afhankelijk zal zijn van anderen. Bovendien, bij het kiezen van een aannemer om mee samen te werken, moet men alles doen om een betrouwbare, competente dealer te vinden, die hoogwaardige producten en een hoogwaardige levering kan garanderen. Dit is belangrijk omdat een product dat niet consistent is met de overeenkomst, net als rommelige levering, de reputatie van de dealer en de verkoper schaadt.

Derde partij vervulling

Derde partij vervulling is een type levering dat wordt gerealiseerd door een extern bedrijf. Het externe bedrijf is verantwoordelijk voor een deel van het hele (afhankelijk van het gekozen model) proces van orderverwerking. Praktisch betekent dit dat de verkoper zich geen zorgen hoeft te maken over de ontvangst van de leverancier, levering aan de klant, het afhandelen van klachten en retouren, of contact met klanten. Al deze diensten worden afgehandeld door het externe bedrijf.

De verkoper hoeft niet te betalen voor de opslag van de voorraad – er zijn kosten voor het huren van opslag, machines, afschrijving of personeel.

Voordelen en nadelen van derde partij vervulling

De belangrijkste voordelen van derde partij vervulling zijn:

  • De verkoper betaalt niet voor de opslag van producten.
  • De verkoper betaalt alleen voor het oppervlak dat hij gebruikt.
  • De derde partij dienstverlener neemt de volledige verantwoordelijkheid voor de opslagomstandigheden (temperatuur, veiligheid, vochtigheid).
  • Bestellingen kunnen individueel worden verpakt en gepersonaliseerde tickets kunnen eenvoudig worden toegevoegd.
  • Verkopers besparen op verzendkosten – derde partij dienstverleners hebben een betere positie om prijzen te onderhandelen met bezorgbedrijven.
  • E-commerce systemen kunnen worden geïntegreerd met opslagsystemen – alle processen kunnen worden gemonitord.
  • De verkoper bespaart tijd – zijn bedrijf hoeft zich niet bezig te houden met het afhandelen van bestellingen en kan zich concentreren op promotionele activiteiten van zijn winkel.

De belangrijkste nadelen van derde partij vervulling zijn:

  • Derde partij vervulling, net als elke andere dienst, is niet gratis.
  • Sommige derde partij dienstverleners vereisen betaling voor een minimum aantal bestellingen om de samenwerking te starten.
  • De loyaliteit en eerlijkheid van de dienstverlener zijn bijzonder belangrijk, aangezien zijn activiteiten direct invloed hebben op het merkimago van het bedrijf onder de klanten.

Derde partij vervulling en dropshipping

Dropshipping is een model van vervulling, waarin de winkel optreedt als tussenpersoon en een kleine vergoeding vraagt voor elk verkocht item. De winkel is verantwoordelijk voor de verwerking van bestellingen, maar het product wordt verzonden vanuit de opslag van de distributeur.

Het belangrijkste verschil tussen derde partij vervulling en dropshipping is dat de derde partij winkel de eigenaar is van het product en alleen een opslagruimte huurt, waar het product wordt bewaard, terwijl in het geval van dropshipping het assortiment niet toebehoort aan de winkel.

Samenvatting

De keuze van de vervullingsmethode is een kwestie van keuze. Het is goed om op de hoogte te zijn van alle voor- en nadelen van beide soorten vervulling. Sommige winkeleigenaren besluiten om beide opties te combineren. Het is niet gemakkelijk, maar de resultaten zijn zeer bevredigend.

Lees ook: 4 basis bedrijfsmodellen in e-commerce

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago