We hebben een intensieve ontwikkeling van de kapitaalmarkt waargenomen sinds 2008. Als gevolg hiervan zijn alternatieve manieren van financiering voor bedrijven ontstaan, bijvoorbeeld crowdfunding. Het concept heeft recentelijk veel interesse gewekt bij een aantal ondernemers en investeerders. Het is zo populair geworden dat de EU-wetgever is begonnen met het creëren van uniforme crowdfundingregelingen die in de hele EU van toepassing zouden zijn. In de Verenigde Staten is zo’n wet echter al lange tijd van kracht. In het volgende artikel leest u over 2 essentiële crowdfundingregelingen.
De inhoud van de regeling van het Europees Parlement en de Raad over Europese Crowdfundingdienstverleners (kortweg: ECSP-regeling) werd in 2020 aangenomen. Het is in november 2021 in werking getreden.
Crowdfundingregelingen maken crowdfundingplatforms vergelijkbaar met beleggingsondernemingen. De ECSP-regeling is alleen van toepassing op crowdlending en equity crowdfunding. Het is niet van toepassing op donatie-gebaseerde en beloning-gebaseerde crowdfunding. De goedkeuring van dit wetsvoorstel wordt verwacht gunstige veranderingen te brengen voor zowel investeerders als ondernemers.
Belangrijke aannames van de ESCP-regeling:
Er is geen twijfel dat de ESCP-regeling verschillende positieve veranderingen zal brengen. Het belangrijkste doel is om de veiligheid van crowdfunding te vergroten. Het bevat informatie over essentiële documenten, beroepsgeheim en een systeem voor de implementatie van nieuwe regelgevingen.
Helaas, naast talrijke voordelen, heeft de ECSP-regeling veel nadelen. Bijvoorbeeld, het houdt geen rekening met enkele obstakels waarmee ondernemers op de crowdfundingmarkt kunnen worden geconfronteerd, zoals belastingkwesties.
Het wetsvoorstel werd goedgekeurd door Barack Obama in april 2012, en het was de eerste poging om crowdfunding te reguleren. In de Verenigde Staten worden crowdfundingplatforms nu gereguleerd door zowel staats- als federale wetgeving. Deel II en III van dit wetsvoorstel worden als de belangrijkste beschouwd als het gaat om het ophalen van fondsen door startups, en de ontwikkeling van crowdfunding zelf. Het wetsvoorstel is ontworpen om microbedrijven in de VS te ondersteunen.
Voor de inwerkingtreding van de JOBS Act was het alleen mogelijk om een crowdfundingcampagne te voeren als aan alle beperkende voorwaarden werd voldaan. Het financieren van projecten met behulp van het internet werd gereguleerd door Regelgeving D en staatswetgeving. Platforms die in overeenstemming met deze bepalingen opereerden, richtten hun aanbiedingen op geaccrediteerde investeerders, dat wil zeggen mensen wiens nettovermogen niet meer dan $1 miljoen bedroeg, en wiens maandelijkse inkomsten ongeveer $200.000 per jaar bedroegen. Dergelijke investeerders vormen ongeveer 10% van de Amerikaanse samenleving, dus deze projecten waren niet bestemd voor de hele internetgemeenschap.
De opkomst van nieuwe financieringsmogelijkheden voor bedrijven buiten de supervisie van klassieke staatsystemen dwingt de noodzaak om nieuwe crowdfundingregelingen te creëren. Het is ook in directe concurrentie met traditionele financiële instellingen (banken, persoonlijke kredietverstrekkers en effectenbeurzen). Crowdfundingplatforms die op de markt opereren, zijn beschikbaar voor alle investeerders vanuit elke hoek van de wereld. Crowdfunding opent veel mogelijkheden, maar brengt ook nieuwe risico’s met zich mee.
Als u genoten heeft van ons artikel over crowdfundingregelingen, vindt u misschien ook Hoe te beginnen met crowdfunding?
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte bedrijfsleider en manager. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…