Categories: BlogCopywriting

Inhoudsstrategieën voor je blog: Hub & Spoke en Pilar

Heb je contentstrategieën voor je blog of bedrijfswebsite? Zo niet, hier zijn twee ideeën die het waard zijn om te bekijken: hub & spoke en pillar. Wat zijn ze en welke zou je kunnen opnemen als je contentmarketingstrategie? Lees ons artikel om erachter te komen!

Contentstrategieën voor je blog – inhoudsopgave:

  1. SEO Marketingstrategieën
  2. Hub & spoke: een SEO-strategie. Wat zijn de kenmerken?
  3. Modelstructuur en doel van Hub en Spoke
  4. SEO-strategie. Voordelen van de Hub en Spoke-strategie
  5. Hub & spoke vs Pillar content. Wat is het verschil?
  6. Wat maakt de Pillar contentstrategie succesvol?

SEO Marketingstrategieën

In de marketingterminologie zijn er veel termen die in verschillende contexten met vage betekenissen worden gebruikt. Sommige worden door elkaar gebruikt, terwijl andere nieuwe betekenissen krijgen in het licht van opkomende kansen. Talrijke bedrijven interpreteren al bekende termen om hun bedrijfsjargon te creëren. Dit maakt de marketingtaal extreem vervelend, niet to the point of zelfs onbegrijpelijk. Maar niet in het geval van vandaag. In dit artikel zullen we de overeenkomsten, verschillen en belangrijkste kenmerken schetsen die twee SEO marketingstrategieën: hub en spoke, en pillar content.

Hub & spoke: een SEO-strategie. Wat zijn de kenmerken?

Het is geen toeval dat de naam van de hub en spoke-strategie correleert met de fietsterminologie. Dit strategiemodel kan worden vergeleken met een wiel, waarin de hub het centrale deel vormt (hub) en individuele spaken ervan af takken, die kracht en ondersteuning bieden (spoke).

Verkoopstrategieën die onder het h&s-model opereren, zijn ontworpen om te concurreren met anderen met behulp van het gewenste trefwoord. Dit is een effectievere vorm van concurrentie: een enkele blogpost (over een enkel trefwoord) is meestal niet genoeg om een site effectief te positioneren tegen concurrerende entiteiten.

Modelstructuur en doel van Hub en Spoke

In de hub en spoke-strategie combineren twee hoofdcomponenten om een geheel te vormen. Dit zijn de hub (de homepage) en de spaken (subonderwerpen, periferie). De hub heeft als doel websitebezoekers naar bepaalde subpagina’s te leiden. De homepage bevat een bepaalde set links, een inhoudsopgave, die navigeert naar artikelen die de subonderwerpen behandelen.

Om de effectiviteit van een dergelijke operatie te vergroten:

  • de hub moet verbonden zijn met alle links (spoke);
  • elke spoke moet geassocieerd zijn met andere spaken;
  • er moet feedback zijn: elke spoke moet terugkeren naar de hub

SEO-strategie. Voordelen van de Hub en Spoke-strategie

Het hub en spoke-model is effectief door volledig gebruik te maken van de site-structuur. Het is een van de beste manieren om je concurrentievoordeel te ontwikkelen, vooral wanneer anderen de potentie van het creëren van technische SEO-inhoud niet benutten.

De H&S-strategie werkt in een gesloten lus. Elke subpagina kan enige organische traffic genereren, hoewel het primaire doel is om veel impressies op de centrale pagina te krijgen. Een ander positief aspect is de lage bounce rate op de hoofdsite. De verwevenheid van alle strategie-elementen met elkaar werkt ook in zijn voordeel: het verhoogt de tijd die op de pagina’s wordt doorgebracht en maakt navigatie gemakkelijker voor de gebruiker.

Hub & spoke vs Pillar content. Wat is het verschil?

De pillar contentstrategie verwijst naar het creëren van lange, waardevolle inhoud die het besproken onderwerp uitput. Het belangrijkste doel is om een bezoeker aan te trekken en op een bepaalde website te houden. In de marketingterminologie wordt dit model van strategie-uitvoering ook wel vlaggenschipinhoud, hoeksteeninhoud, enz. genoemd.

Websites die in het pillar-model opereren concentreren alle inhoud op één plek, en niet – zoals in het geval van H&S – op verschillende subpagina’s. Het potentieel van dergelijke websites wordt bevestigd door onderzoek:

Inhoud langer dan 3.000 woorden ontvangt meer dan 75% meer verwijzingslinks dan artikelen korter dan 1.000 woorden.

Wat maakt de Pillar contentstrategie succesvol?

Internetgebruikers geven misschien de voorkeur aan een enkel, uitgebreid artikel boven een verzameling kortere artikelen die verspreid zijn over verschillende plaatsen. Bovendien versterkt lange, complexe inhoud de boodschap en getuigt het van de autoriteit van de maker. Ook in zo’n geval blijkt de inhoudsopgave, geplaatst in het bovenste gedeelte van de website, handig te zijn en wordt het als een standaard beschouwd. Het vergemakkelijkt internetgebruikers om efficiënt door de subpagina’s te navigeren.

De pillar content is een verzameling van alle spaken (verbindingen) en een hub. Deze strategie concentreert alle inhoud op één plek, zonder de noodzaak om moeizaam aparte paden tussen de hub en de onderwerpartikelen op te zetten.

Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij onze Facebook en Twitter gemeenschap!

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago