Heb je contentstrategieën voor je blog of bedrijfswebsite? Zo niet, hier zijn twee ideeën die het waard zijn om te bekijken: hub & spoke en pillar. Wat zijn ze en welke zou je kunnen opnemen als je contentmarketingstrategie? Lees ons artikel om erachter te komen!
In de marketingterminologie zijn er veel termen die in verschillende contexten met vage betekenissen worden gebruikt. Sommige worden door elkaar gebruikt, terwijl andere nieuwe betekenissen krijgen in het licht van opkomende kansen. Talrijke bedrijven interpreteren al bekende termen om hun bedrijfsjargon te creëren. Dit maakt de marketingtaal extreem vervelend, niet to the point of zelfs onbegrijpelijk. Maar niet in het geval van vandaag. In dit artikel zullen we de overeenkomsten, verschillen en belangrijkste kenmerken schetsen die twee SEO marketingstrategieën: hub en spoke, en pillar content.
Het is geen toeval dat de naam van de hub en spoke-strategie correleert met de fietsterminologie. Dit strategiemodel kan worden vergeleken met een wiel, waarin de hub het centrale deel vormt (hub) en individuele spaken ervan af takken, die kracht en ondersteuning bieden (spoke).
Verkoopstrategieën die onder het h&s-model opereren, zijn ontworpen om te concurreren met anderen met behulp van het gewenste trefwoord. Dit is een effectievere vorm van concurrentie: een enkele blogpost (over een enkel trefwoord) is meestal niet genoeg om een site effectief te positioneren tegen concurrerende entiteiten.
In de hub en spoke-strategie combineren twee hoofdcomponenten om een geheel te vormen. Dit zijn de hub (de homepage) en de spaken (subonderwerpen, periferie). De hub heeft als doel websitebezoekers naar bepaalde subpagina’s te leiden. De homepage bevat een bepaalde set links, een inhoudsopgave, die navigeert naar artikelen die de subonderwerpen behandelen.
Om de effectiviteit van een dergelijke operatie te vergroten:
Het hub en spoke-model is effectief door volledig gebruik te maken van de site-structuur. Het is een van de beste manieren om je concurrentievoordeel te ontwikkelen, vooral wanneer anderen de potentie van het creëren van technische SEO-inhoud niet benutten.
De H&S-strategie werkt in een gesloten lus. Elke subpagina kan enige organische traffic genereren, hoewel het primaire doel is om veel impressies op de centrale pagina te krijgen. Een ander positief aspect is de lage bounce rate op de hoofdsite. De verwevenheid van alle strategie-elementen met elkaar werkt ook in zijn voordeel: het verhoogt de tijd die op de pagina’s wordt doorgebracht en maakt navigatie gemakkelijker voor de gebruiker.
De pillar contentstrategie verwijst naar het creëren van lange, waardevolle inhoud die het besproken onderwerp uitput. Het belangrijkste doel is om een bezoeker aan te trekken en op een bepaalde website te houden. In de marketingterminologie wordt dit model van strategie-uitvoering ook wel vlaggenschipinhoud, hoeksteeninhoud, enz. genoemd.
Websites die in het pillar-model opereren concentreren alle inhoud op één plek, en niet – zoals in het geval van H&S – op verschillende subpagina’s. Het potentieel van dergelijke websites wordt bevestigd door onderzoek:
Inhoud langer dan 3.000 woorden ontvangt meer dan 75% meer verwijzingslinks dan artikelen korter dan 1.000 woorden.
Internetgebruikers geven misschien de voorkeur aan een enkel, uitgebreid artikel boven een verzameling kortere artikelen die verspreid zijn over verschillende plaatsen. Bovendien versterkt lange, complexe inhoud de boodschap en getuigt het van de autoriteit van de maker. Ook in zo’n geval blijkt de inhoudsopgave, geplaatst in het bovenste gedeelte van de website, handig te zijn en wordt het als een standaard beschouwd. Het vergemakkelijkt internetgebruikers om efficiënt door de subpagina’s te navigeren.
De pillar content is een verzameling van alle spaken (verbindingen) en een hub. Deze strategie concentreert alle inhoud op één plek, zonder de noodzaak om moeizaam aparte paden tussen de hub en de onderwerpartikelen op te zetten.
Vind je onze inhoud leuk? Sluit je aan bij onze Facebook en Twitter gemeenschap!
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…