Communicatie op Instagram is een voorbeeld van communicatie die tegenwoordig voornamelijk virtueel plaatsvindt. Weinig mensen gebruiken hun telefoon nog om te ontdekken wat er gaande is met hun familie of vrienden. Telefoongesprekken en sms-berichten zijn vervangen door instant messengers zoals Facebook, WhatsApp of – tegenwoordig de meest populaire – Instagram. In tegenstelling tot Facebook, dat voornamelijk wordt gebruikt om levensgebeurtenissen te delen en contact te houden met vrienden, heeft Instagram een alternatieve, geïdealiseerde wereld gecreëerd waar we aan de realiteit ontsnappen om te ontspannen, inspiratie op te doen of gewoon mooie, esthetische foto’s te bekijken. Dit heeft het tot een ideale omgeving voor reclame en PR gemaakt.
Instagram is sociaal in een totaal andere zin – foto’s worden niet alleen tentoongesteld voor een kleine kring van vrienden, maar voor de hele wereld. Natuurlijk is het mogelijk om een “privéprofiel” aan te maken, waartoe slechts enkelen toegang hebben. Dit zou echter niet veel zin hebben in een zakelijke context. De Instagram-gemeenschap draait om het creëren van banden op basis van vergelijkbare interesses, zoals reizen, fotografie, auto’s, mode of make-up. Mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp zullen profielen volgen die die inhoud bevatten, delen en de makers ondersteunen. De enorme klantenbasis die Instagram heeft, biedt groot marketingpotentieel.
Om effectieve communicatie op Instagram te voeren, zijn er verschillende methoden die je moet gebruiken om nieuwe doelgroepen te bereiken (die, in het geval van een bedrijfsprofiel, potentiële klanten kunnen worden):
Het is de moeite waard om te beginnen bij de “bio” sectie – het is een plek voor een korte beschrijving, waarin je jezelf en je bedrijf introduceert en een link naar je website biedt. Dit is vooral belangrijk in het geval van klanten die voor de eerste keer ons profiel bezoeken. Dankzij dit kunnen ze ontdekken wat voor soort inhoud ze op het profiel zullen vinden.
Verdere communicatiemethoden hebben betrekking op de activiteit op het profiel zelf. Te beginnen met het publiceren van consistente inhoud – foto’s en video’s over een bepaald onderwerp, in een esthetische vorm en een vergelijkbare stijl, bijv. specifieke kleuren, filters.
Naast de beschrijving moeten foto’s worden vergezeld van hashtags, dat zijn trefwoorden die verantwoordelijk zijn voor organisch verkeer – ze zijn een hulpmiddel om inhoud te vinden die gerelateerd is aan de activiteit van de maker. Hoe groter het aantal juiste en relevante hashtags, hoe groter de kans om het grootste aantal mensen dat geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp te bereiken.
Instastories en Reels spelen een steeds belangrijkere rol. Regelmatig toegevoegd, helpen ze je om je bereik op Instagram te behouden en uit te breiden. Met hun hulp kun je verhalen vertellen met behulp van foto’s/video/boomerang/hyperlapse. Vanuit het perspectief van een bedrijf stellen Instastories bijvoorbeeld in staat om een product/dienst vanaf het begin te presenteren. Producenten kunnen laten zien hoe artikelen worden gemaakt en werken, achter de schermen of previews bieden.
Instagram, in tegenstelling tot andere messengers, geeft je de mogelijkheid om klantfoto’s en -video’s opnieuw te plaatsen. Alles wat een klant hoeft te doen, is een foto of InstaStory delen (waarop bijvoorbeeld een product of een video te zien is waarin ze hun mening geven) waarin ze het profiel van het merk taggen. Het merk kan deze post eenvoudig delen door deze aan hun InstaStory toe te voegen.
Naast activiteit en regelmaat op je profiel, is het ook belangrijk om te socialiseren met anderen – het leuk vinden, reageren en delen van inhoud van profielen met vergelijkbare thema’s of je publiek. Dit helpt om een Instagram-gemeenschap op te bouwen, de makers die we ondersteunen zullen waarschijnlijk naar ons profiel kijken en de gunst teruggeven, waardoor ons bereik toeneemt. Tit for tat.
Naast de gratis vormen van accountpromotie die hierboven zijn beschreven, moet je ook betaalde Instagram-promotie overwegen. De advertentie kan worden weergegeven als een post of een rapport. Als een post wordt het aan gebruikers weergegeven als een reguliere foto die in het nieuws is toegevoegd. Het kan worden gedeeld, becommentarieerd, leuk gevonden – zodat gebruikers zich met de advertentie bezighouden. Als zo’n advertentie goed is opgebouwd en interessant is – zal het de aandacht van gebruikers trekken, en mensen die al een product hebben of de dienst van het bedrijf hebben gebruikt, kunnen hun indrukken en meningen delen.
Adverteren op InstaStory verschijnt tussen de verhalen van geobserveerde profielen. Deze manier van adverteren trekt de volledige aandacht van de gebruiker omdat het op het hele scherm wordt weergegeven. Correcte en boeiende advertenties zullen zeker de interesse van de gebruiker wekken, die het profiel kan bekijken, observeren, delen of klant kan worden. Door zo’n betaalde advertentie te maken, kun je er bovendien een link naar een pagina, winkel of zelfs een specifiek product aan toevoegen.
Waarom is Instagram het meest populaire communicatiemiddel geworden? Vanuit zakelijk oogpunt: het bevordert het tot stand brengen van een tweezijdige relatie met je publiek (klanten of potentiële klanten), het maakt het gemakkelijker om je product of dienst beter te presenteren dan op een website waar je alleen een foto met een beschrijving ziet. Bovendien biedt Instagram de mogelijkheid om video’s, instructies, beoordelingen en foto’s van tevreden klanten te uploaden. Het is ook populair op Instagram om wedstrijden te organiseren die gebruikers aanmoedigen om nog meer betrokken te raken.
Instagram is de meest populaire messenger op de markt. De gemiddelde gebruiker brengt daar ongeveer 40 minuten per dag door. Dit maakt het gemakkelijker om klanten te bereiken en nieuwe volgers te winnen. Met Instagram kun je doelgroepen van over de hele wereld bereiken en gebruik je tools die geen enkel ander sociaal mediakanaal zijn gebruikers heeft geboden.
Als je onze inhoud leuk vindt en in contact wilt blijven, wacht dan niet en sluit je aan bij onze drukke bijengemeenschap! Je kunt dit doen op Facebook of Twitter.
Er is waarschijnlijk geen enkel socialmediakanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…