Het Nederlandse systeem van de Belasting over de Toegevoegde Waarde (BTW) werd geïntroduceerd in 1968. Tien jaar later, in 1979, werd dit systeem geharmoniseerd met de systemen die bekend zijn in de andere lidstaten van de Europese Unie. Het wordt beheerd door de Nederlandse Belastingdienst en is gebaseerd op de eerdere Nederlandse BTW-wet, evenals op latere gewijzigde administratieve beslissingen en uitspraken.
Elke onderneming die niet geregistreerd is als lokale belastingplichtige kan onderworpen zijn aan de registratieplicht in het Nederlandse belastingstelsel. Daarnaast zijn buitenlandse bedrijven voortdurend verplicht om te voldoen aan lokale regelgeving, aangiften in te dienen, zich te houden aan het Intrastat-systeem en verschillende andere aangiften. Het principe van de omgekeerde belastingheffing wordt echter vaak toegepast, evenals systemen voor het uitstellen van de betaling van BTW op geïmporteerde goederen.
Bepaalde handelsituaties vereisen doorgaans dat buitenlandse ondernemers zich registreren bij de relevante Nederlandse belastingautoriteiten. Ze voldoen volledig aan de algemene Europese Unie BTW-regelgeving en omvatten:
De vereiste voor BTW-registratie voor bedrijven die geen lokale belastingplichtigen zijn, is zeer beperkt wanneer zij betrokken zijn bij het verlenen van diensten.
BELANGRIJK!
Ondernemers die diensten verlenen en goederen online verkopen aan consumenten binnen de EU, wiens omzet uit deze verkoopactiviteit 42.000 PLN (voor alle landen) overschrijdt, kunnen zich in plaats van te registreren voor Nederlandse BTW registreren voor BTW OSS.
Buitenlandse bedrijven die in Nederland handelen en tegelijkertijd geregistreerd zijn als BTW/GST-plichtigen in hun eigen landen, zijn onderworpen aan een nul registratiedrempel.
Als een bedrijf is gevestigd in een andere EU-lidstaat, heeft het geen lokale fiscale vertegenwoordiger/agent nodig om zich voor BTW in Nederland te registreren. Ze kunnen zich rechtstreeks registreren bij de Nederlandse Belastingdienst. Voor bedrijven die buiten de EU opereren, is echter een fiscale vertegenwoordiger die verantwoordelijk is voor de Nederlandse BTW vereist door de Belastingdienst.
De Nederlandse belastingdienst vereist het invullen van de juiste formulieren en het indienen van de volgende documenten:
Onmiddellijk na de registratie wordt een uniek Nederlands BTW-nummer aan het bedrijf toegewezen (wat meestal minder dan twee weken duurt). Elk van de lidstaten van de Europese Unie heeft een gedefinieerd formaat voor zijn BTW-nummer. In het geval van Nederland bestaat het uit 9 cijfers en de prefix NL.
Landcode: NL
Formaat: 123456789B01 of 123456789B02
Aantal tekens: 12. Het tiende teken is altijd de letter B, en het twaalfde en dertiende zijn cijfers van 01 tot 99.
Bedrijven die een BTW-groep vormen, hebben de eindiging B02.
Elk van de bedrijven die geregistreerd zijn bij de Nederlandse belastingautoriteiten als niet-resident BTW-plichtige is verplicht om belastbare transacties te rapporteren via periodieke indieningen, genaamd aangiften.
De standaard is een kwartaalafrekenperiode. De verplichting om maandelijkse aangiften in te dienen geldt voor bedrijven die meer dan 15 duizend euro aan BTW per kwartaal moeten betalen. Daarnaast kunnen maandelijkse aangiften vereist zijn als een bedrijf vaak BTW-betalingen vertraagt. Ondernemingen die belastingresidenten zijn en ook verplicht zijn om een bedrag van minder dan 1883 euro per jaar te betalen, met intracommunautaire leveringen en verwervingen die in totaal minder dan 10 duizend euro bedragen, zijn verplicht om jaarlijkse aangiften in te dienen.
Bedrijven kunnen BTW van verkopen of verklaarde BTW in de Nederlandse BTW-aangifte verrekenen met de overeenkomstig in rekening gebrachte of invoer-BTW.
Er zijn bepaalde uitzonderingen, waaronder:
In het geval van onjuiste BTW-aangiften of late indiening van Nederlandse BTW-aangiften, kunnen buitenlandse bedrijven boetes tot €4.920 opgelegd krijgen. Rente wordt berekend over de openstaande BTW. Het tarief wordt door de Belastingdienst twee keer per jaar bijgewerkt en is momenteel vastgesteld op 4% per jaar.
Er is geen verjaringstermijn voor Nederlandse BTW; echter, het terugvorderen van BTW door de Nederlandse belastingautoriteiten is beperkt tot een periode van vijf jaar vanaf het moment dat het bedrijf voor het eerst verplicht was om BTW te betalen.
Als er een overschot aan invoer-BTW is ten opzichte van uitvoer-BTW, ontstaat er een Nederlandse BTW-credit. In theorie is dit terugvorderbaar aan het geregistreerde BTW-bedrijf. Het overschot aan invoer-BTW kan worden teruggevorderd bij het indienen van de BTW-aangifte. Claims moeten binnen 5 jaar na de relevante BTW-periode worden ingediend.
21% | standaard |
|
9% | verlaagd |
|
0% | nul |
|
De Estse BTW-tarieven zijn vergelijkbaar. Leer meer over BTW in Estland.
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Ze heeft uitgebreide kennis op het gebied van boekhouding en doet voortdurend ervaring op door te werken voor zowel kleine bedrijven als grotere ondernemingen. Haar missie is om complexe financiële en boekhoudkundige kwesties uit te leggen en ondernemers en geïnteresseerden in het onderwerp te leren hoe ze hun financiën effectief kunnen beheren. Ze geniet ervan praktische adviezen te geven, actuele boekhoudkundige kwesties te bespreken en wetgevende veranderingen te analyseren die van invloed kunnen zijn op de bedrijfsvoering. Ze houdt van een directe benadering van financiën die ondernemers helpt zich te concentreren op de groei van hun bedrijven. Ze vertaalt complexe kwesties in begrijpelijke taal, zodat iedereen met vertrouwen beslissingen kan nemen die de succes van hun bedrijf beïnvloeden.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…