Categories: BlogE-commerce

B2B e-commerce – hoe een succesvolle speler te worden?

B2B e-commerce is momenteel een belangrijk element van de werking van elk bedrijf. Veel bedrijven kunnen zich niet voorstellen geen B2B-platform te hebben. Deze enorme verbetering van het werk, die constant 24/7 toegankelijk is, vereist permanente onderhoud en aandacht van de eigenaar. Men moet op de hoogte blijven van de zaken en overeenkomstig zijn mogelijkheden efficiënte B2B-oplossingen implementeren. Welke soort B2B e-commerce oplossingen kunt u in uw bedrijf introduceren? Lees het artikel om meer te ontdekken.

B2B e-commerce – inhoudsopgave:

  1. Succesvolle B2B e-commerce
  2. Online winkel en SXO
  3. Interessante inhoud
  4. Variëteit aan betaalmethoden
  5. GoogleAds-campagne
  6. Beoordelingen
  7. Samenvatting

Succesvolle B2B e-commerce

De markt voor B2B e-commerce groeit elk jaar sterker. Het is de moeite waard om in deze methode van productverkoop te investeren omdat het grotere winsten oplevert dan andere vormen en het de kosten van klantenservice verlaagt.

Voordat specifieke oplossingen worden geïmplementeerd, moet men gedetailleerd onderzoek doen. Ten eerste moet men de positie van het merk in de gegeven sector van de markt aangeven. Wordt het merk gezien zoals gewenst door het bedrijf? De volgende noodzakelijke stap is het identificeren van de doelgroep en het stellen van de doelen van de e-commercecampagnes.

Wat kan er nog meer gedaan worden om een succesvolle B2B e-commerce speler te worden? De analyse van de concurrentie is een van de belangrijkste operaties die moeten worden uitgevoerd voordat het e-commerceplatform wordt gelanceerd.

Als bedrijfseigenaar moet u van tevoren controleren hoe de B2B-internetwinkels van uw concurrenten werken. Controleer hun: productassortiment, verkoopstrategieën, aanwezigheid op sociale media, gebruik van Google Ads-campagnes en website-structuur.

Om de omzet uit dit verkoopkanaal te verhogen, moet men de juiste marketingstrategie implementeren. Wat moet er nog meer in overweging worden genomen?

Online winkel en SXO

SXO-strategie is een combinatie van UX en SEO, en het concentreert zijn inspanningen op het creëren van een website die gebruiksvriendelijk is volgens de regels van de gebruikerservaring en goed geoptimaliseerd. Dankzij al deze inspanningen zal de klant de online winkel sneller vinden en langer op de website blijven. Er moet aandacht worden besteed aan de juiste keuze van zoekwoorden, de hoge kwaliteit van de inhoud, de voorbereiding van de intuïtieve navigatie en de laadsnelheid van de pagina.

Interessante inhoud

Internetmarketing is gebaseerd op de inhoud – de beschrijving van het bedrijf, evenals de beschrijving van de geleverde diensten of aangeboden producten, communicatie op sociale media en blogartikelen zijn zeer belangrijk. Dit zijn de meest effectieve manieren om potentiële kopers aan te moedigen om te converteren.

De inhoud moet uniek zijn en visueel de voordelen presenteren die gepaard gaan met de aankoop van het betreffende product. Het is de moeite waard om storytelling-technieken te gebruiken om emoties, beelden en gevoelens op te roepen bij potentiële klanten. Een goed gevestigde en uitgevoerde contentstrategie maakt het mogelijk om de zichtbaarheid van het merk in het netwerk te vergroten, wat positief invloed heeft op het verkeer op de website.

Variëteit aan betaalmethoden

De eenvoud van het winkelen moedigt klanten aan om samen te werken met de online B2B-winkel. In zakelijke relaties worden handelscredieten en andere vergelijkbare vormen gebruikt, maar over het algemeen zijn de betaalmethoden bijzonder belangrijk in de verkoop. De kopers zullen het waarderen dat ze zowel traditionele overschrijvingen als PayPal of ApplePay kunnen gebruiken als betaalmethode.

Google Ads-campagne

Google Ads-campagne vereist grote financiële uitgaven, maar is bijzonder efficiënt – de effecten van een dergelijke campagne zijn bijna onmiddellijk zichtbaar. Op deze manier kan men de precies vastgestelde doelgroep bereiken. Als u van tevoren heeft geanalyseerd wie uw koper persona is, zal Google Ads u helpen die persoon direct te bereiken. Dankzij deze techniek heeft u betere kansen om uw doelgroep aan te moedigen uw producten te kopen. U kunt uw campagne richten op de mensen die uw website hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan en hen herinneren aan uw aanbod.

Beoordelingen

Moedig uw loyale klant aan om beoordelingen te maken, referenties achter te laten en opinies over uw producten te plaatsen. Dit kan in de vorm van tekst, videomateriaal of afbeelding, waar uw product te zien is. Maak op de website een speciale sectie voor de beoordelingen van uw klanten. Bouw het positieve imago van uw merk op en toon uw beste kanten. Presenteer uzelf als betrouwbaar en geloofwaardig en verwacht een hogere omzet en meer gerealiseerde verkooptransacties.

Samenvatting

E-commerce is een wereldwijd fenomeen geworden. Met steeds meer mensen die verbinding maken met het internet, is het alleen maar logisch dat er een toename zal zijn in online transacties. Er zijn al meer dan 300 miljoen mensen die elke maand online winkelen. En dit aantal zal naar verwachting exponentieel groeien in de loop van de tijd. Maar wat betreft de business-to-business (B2B) transacties? De markt voor deze transacties is enorm en groeit ook!

B2B e-commerce is een type e-commerce dat zich richt op bedrijven en niet op consumenten. Business-to-business transacties zijn vaak ingewikkelder dan consumententransacties omdat er veel meer belanghebbenden bij het proces betrokken zijn. Om een succesvolle speler in B2B e-commerce te worden, moet men de marketingregels en de gespecialiseerde software kennen.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago