Categories: BlogPR

5 verschillen tussen een PR-campagne en een PR-plan

Een PR-campagne en een PR-plan – de complexiteit van definities in public relations kan echt hoofdpijn veroorzaken. PR zelf, als de kunst van het opbouwen van een positief imago van een bedrijf, is inbegrepen in marketing in de breedste zin. Er zijn echter tegenstanders van deze stelling die benadrukken dat PR gescheiden is van het domein van marketing. Vergelijkbare onnauwkeurigheden komen voor in de nomenclatuur van public relations. We kunnen te maken hebben met campagnes, plannen, strategieën of PR-activiteiten. Hoewel de grens tussen deze concepten vaag is, is het mogelijk om enkele karaktereigenschappen te onderscheiden die de een van de ander onderscheiden.

PR-campagne en een PR-plan – inhoudsopgave:

  1. PR-campagne en PR-plan – overeenkomsten en verschillen
  2. Wat maakt een PR-plan anders?
  3. Public relations – een model
  4. Wat maakt een public relations-campagne anders?
  5. PR-campagne – een case study
  6. FAQ. Vragen en antwoorden

Een PR-campagne en een PR-plan – overeenkomsten en verschillen

De term “campagne” verwijst naar een reeks activiteiten die gericht zijn op het bereiken van een bepaald doel. Het is niets anders dan een set van geplande activiteiten van continue aard, die de aannames van het hierboven genoemde plan vervullen. Een PR-campagne moet daarom verwijzen naar iets “hogers”, aangezien het in wezen een praktische manier is om de gestelde doelen te bereiken. Dit betekent dat de campagne iets tijdelijk en kortstondig is (zelfs als het enkele jaren duurt).

Het PR-plan, aan de andere kant, dekt meer aspecten. Het is een algemener fenomeen en in veel gevallen verbonden met public relations-campagnes. Tegelijkertijd is het een overkoepelende waarde in de context van een PR-campagne. De verschillen kunnen het eenvoudigst als volgt worden weergegeven:

  • Een PR-plan kan in zijn structuur zelfs verschillende PR-campagnes omvatten,
  • Een PR-plan dekt ook andere elementen van public relations, zoals hoe te reageren, hoe kansen te presenteren of hoe te functioneren op sociale media,
  • Een PR-plan verwijst naar een bepaalde communicatiestrategie, dat wil zeggen een apart en overkoepelend idee waaraan alle PR-activiteiten zijn afgestemd,
  • De PR-strategie is dus de meest algemene benadering, die de basis vormt voor het creëren van plannen en campagnes,
  • Een PR-campagne is een “uitvoeringsdocument,” dat een precieze en duidelijke vorm aanneemt.

Wat maakt een PR-plan anders?

Een PR-plan is een nuttig document dat verschillende elementen bevat (inclusief maar niet beperkt tot): actie strategieën, PR-campagnes en manieren om voordelen, sterktes en zwaktes te benutten. Dit plan is het document dat je in staat stelt om een effectieve public relations-campagne te ontwikkelen. De makers weten dan welke resultaten ze kunnen verwachten van de goedkeuring en uitvoering van de PR-campagne. Het plan is ook een set van manieren om een specifiek doel dat voor het bedrijf is gesteld te bereiken. Het is dus een theoretisch document, dat grotendeels verwijst naar de communicatiestrategie. In zijn structuur bevat het een grote hoeveelheid informatie over de doelgroepen, de acties die worden ondernomen of de kenmerken van de concurrentie.

Public relations-plan – een model

Het PR-plan zal onder andere de beschrijving van doelgroepen, de huidige marktsituatie en doelstellingen bevatten. Een onmisbaar element van het plan is ook het identificeren van het probleem dat moet worden opgelost. Een apart aspect van het document moet een gedetailleerde methode zijn voor de uitvoering van het plan, die in zijn structuur kan verwijzen naar toekomstige PR-campagnes. Het plan is slechts het begin van de realisatie van de doelen. Het is een bepaalde basis, een blauwdruk en een kaart – onderhevig aan wijzigingen en correcties in elke fase van de uitvoering.

Wat maakt een public relations-campagne anders?

Een PR-campagne kan ook de vorm aannemen van een document. Het zal echter een veel meer beknopte en minder algemene vorm zijn dan een plan. Dit zijn concrete, gespecificeerde acties die bedoeld zijn om te leiden tot het bereiken van een doel. Een campagne is stevig verankerd in de tijd: het kan bijvoorbeeld enkele dagen, een maand of een jaar duren. Verschillende public relations-campagnes kunnen deel uitmaken van een enkel, eerder aangenomen PR-plan. Ze omvatten manieren om analyses te maken die helpen de vraag te beantwoorden: Zijn de doelstellingen bereikt?

PR-campagne – een case study

Er zijn veel voorbeelden van PR-campagnes. We zien ze elke dag op televisie of terwijl we sociale media doorbladeren. Het is een vorm die ons direct beïnvloedt, als internetgebruikers. Een van de opvallende PR-campagnes werd uitgevoerd door de Amerikaanse keten Burger King. In berichten die via verschillende kanalen werden verspreid, moedigden ze hun ontvangers aan om gebruik te maken van de diensten van McDonald’s. Het was een uitdrukking van steun in moeilijke pandemische tijden, die de inkomsten van beide ketens beïnvloedde. Deze verrassende zet van Burger King werd warm ontvangen en kan zeker worden gezien als een niet-voor de hand liggend en uniek voorbeeld van een public relations-campagne.

Nu de verschillen tussen een campagne en een plan duidelijker zijn, kun je beginnen met het plannen van je interne en externe acties op het gebied van PR.

Als je onze inhoud leuk vindt, aarzel dan niet! Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap en volg ons op Twitter en mis nooit meer iets!

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

2 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

2 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

2 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

2 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

2 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

2 weeks ago