Het maken van een ebook is een tijdrovende en arbeidsintensievere taak. Het is niet moeilijk om een fout te maken tijdens het proces. Verschillende valkuilen wachten op auteurs, niet alleen tijdens het schrijven, maar ook in de latere stadia van het proces. Vandaag gaan we de meest voorkomende fouten bij het publiceren van ebooks bespreken.
Een auteur heeft maar één kans om een goede eerste indruk op het internet te maken. Om deze reden moet de titel van een ebook zorgvuldig worden gekozen om de aandacht van de lezer te trekken. Hoe bereik je dat? Laten we eerst de regels van zelfpublicatie voor de titel bespreken. Een goede titel moet drie basiskenmerken bezitten – het moet zijn:
Het informatieve karakter van de titel moet de lezer helpen om de thematische reikwijdte van een ebook in te schatten. Met deze informatie heeft de lezer de kans om te beslissen of het onderwerp van het boek aansluit bij zijn interesses.
De titel van een ebook mag niet te lang zijn. Sommige auteurs besluiten om slechts één woord als hoofdtitel te gebruiken en deze aan te vullen met een ondertitel. Deze techniek stelt je in staat om je lezer uit te leggen waar je ebook echt over gaat.
Andere auteurs besluiten om parallelle constructie van de titel te gebruiken. Bijvoorbeeld, Jack Schwager vergelijkt de beste verkopers met tovenaars – hij heeft zo’n combinatie van woorden voor zijn titel gebruikt en deze op de cover van zijn boek geplaatst.
Het creëren van de boekentitel is niet de gemakkelijkste taak in het proces. Het doel van de titel is om de emoties van de lezers te raken en tegelijkertijd hun aandacht te trekken. Daarnaast moet zorgvuldig worden gecontroleerd of je idee niet al door iemand anders is gebruikt.
Het is niet de moeite waard om bestaande titels te kopiëren, maar ze kunnen een inspiratiebron voor onze eigen titels worden, vooral als we nog geen specifiek concept hebben. We kunnen bladeren door de best verkochte ebooks en hun titels analyseren om interessante correlaties te ontdekken die we voor ons project kunnen gebruiken.
Een auteur die al een eigen groep volgers op sociale media heeft, kan hen om hun mening vragen. Om dit te doen, kan men een enquête maken waarin alle volgers de beste en meest interessante titel kunnen kiezen. Een auteur kan ook een speciale ruimte creëren: een sectie met opmerkingen onder de specifieke post, waar internetgebruikers hun ideeën kunnen delen en met elkaar kunnen bespreken.
Net als de titel, beïnvloedt de cover ook de ontvangst van een ebook. Veel makers besluiten om hun covers zelf te maken, maar deze optie brengt vaak negatieve gevolgen met zich mee voor het publicatieproces van het ebook.
Als auteur weet je hoe je geschreven inhoud moet creëren, maar dat betekent niet dat je de vaardigheden en capaciteiten van een ervaren, professionele grafisch ontwerper hebt. Het ontwerpen van een cover, als een zeer belangrijk onderdeel van het project, moet worden overgelaten aan een grafisch ontwerper. Een gekwalificeerde grafisch ontwerper kan de grootte van de cover afstemmen op het grafische project en ervoor zorgen dat de afbeeldingen en foto’s de best mogelijke kwaliteit hebben.
Als je geen onafhankelijke specialist wilt inschakelen om je cover te maken, kun je overwegen om gebruik te maken van kant-en-klare coverprojecten. Er zijn locaties op het internet waar grafisch ontwerpers hun mockup-projecten aanbieden, zowel gratis als tegen betaling. Vergeet niet dat deze optie je niet in staat stelt om enige originaliteit van je werk te tonen, aangezien er een grote kans bestaat dat iemand anders dezelfde cover voor hun project gebruikt.
De lezer die je ebook heeft gedownload, vergeet meestal de bron van de publicatie. In zo’n situatie kan de lezer naar informatie in de inhoud van een ebook zoeken die hem terug naar de bron moet leiden – naar jou. Als je vergeet om zo’n informatief element in je ebook te plaatsen, kan de lezer je website en jou nooit meer vinden. Zijn zoektocht zal tevergeefs zijn en je zult je positie als expert niet opbouwen.
Het is voordelig om wat ruimte in de inhoud van een ebook te reserveren om links naar de blogwebsite of naar het profiel van de auteur op sociale media te plaatsen. Om zo’n bladwijzer zichtbaarder te maken, kan de auteur een aparte pagina maken met de titel “Over mij” of “Over de auteur”.
Het verwaarlozen van het belang van de SEO-instellingen is een van de meest voorkomende promotiefouten die auteurs, vooral de beginnende, maken. Als je echt om het aantal gegenereerde leads en een betere conversie geeft, moet je ervoor zorgen dat de positie van je website hoog is in de zoekresultaten. Hoe bereik je dit?
Veel internetgebruikers nemen hun beslissing om het ebook te kopen of te downloaden vaak gebaseerd op de recensies van de tekst. Het is duidelijk dat je gloednieuwe project geen recente recensies op het internet zal hebben.
Denk hier van tevoren over na en geef toegang tot je ebook aan enkele geselecteerde lezers vóór de releasedatum. Vraag hen om hun recensie in ruil daarvoor te schrijven. Deze recensie kun je opnemen op je landingspagina of in je ebook. Om je voordeel te vergroten, voeg een link toe die je lezers naar de pagina leidt waar ze hun eigen recensies kunnen achterlaten.
De hierboven beschreven fouten zijn de meest voorkomende die auteurs maken tijdens het proces van ebook-publicatie. Een groter bewustzijn van fouten zou je moeten helpen om ze te vermijden en je te beschermen tegen de negatieve gevolgen die ze later met zich meebrengen. Dit alles zou je moeten stimuleren om een beter eindproduct te creëren.
Nu weet je welke fouten bij het publiceren van ebooks je moet vermijden. Volg onze “Categorie over het creëren en verkopen van digitale producten” om op de hoogte te blijven van meer artikelen in deze serie.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…