Categories: BlogE-commerce

4 beste e-commerce analytics tools – de beoordeling

E-commerce analytics tools stellen uw bedrijf in staat om de processen op uw website te monitoren. De markt van analytics tools voor e-commerce is breed, waardoor verkopers kunnen kiezen tussen meer en minder populaire oplossingen en kunnen selecteren tussen betaalde en gratis opties. Analytics tools stellen u in staat om verschillende gebieden van bedrijfsactiviteit te controleren, zoals SEO, sociale media, klantenservice en nog veel meer. De keuze voor de juiste oplossingen stelt uw bedrijf in staat om een uitgebreide analyse van uw e-commerceprocessen uit te voeren.

4 beste e-commerce analytics tools – inhoudsopgave:

  1. Google Analytics
  2. Brand24
  3. Hotjar
  4. Similar Web
  5. Samenvatting

Google Analytics

De meest populaire tool voor e-commerce analytics is Google Analytics. Het programma biedt uitgebreide informatie over het verkeer op de website. In het geval van e-commerce, wanneer er inkomsten uit verkopen zijn, biedt de software zelfs nog meer analytics oplossingen. De eigenaren van online winkels moeten dieper graven om erachter te komen hoe hun acties de verkopen beïnvloeden, welke omzet wordt gegenereerd en hoeveel transacties worden afgesloten met een aankoop.

In Google Analytics zijn er e-commerce en transactionele gegevens beschikbaar aan de linkerkant van het navigatietabblad (Conversies -> E-commerce).

Het E-commerce tabblad in Google Analytics biedt ons informatie over:

  • transactionele tarieven en gebruikte coupons
  • nieuwe en terugkerende klanten
  • gedrag van klanten aan het einde van het aankoopproces (om de reden achter verlaten winkelwagentjes te onthullen)
  • omzetten gegenereerd door de specifieke producten
  • populariteit van specifieke producten

Er zijn veel gegevens die kunnen worden geëxtraheerd met behulp van Google Analytics voor uw e-commerce onderneming. In eerste instantie moet het rapport worden geconfigureerd om transacties te volgen. Hoe configureert u de tracking van e-commerce in Google Analytics?

Ten eerste, installeer Google Analytics. Vervolgens, na de implementatie van de trackingcode, gaat u naar het onderste navigatietabblad, naar “E-commerce instellingen” en schakelt u één knop in de sectie “Alle websitegegevens” in.

Na het inschakelen van de module in Google Analytics, moet een ander deel van de code worden toegevoegd aan de al geïnstalleerde pixel. Na het proces van trackingconfiguratie is het de moeite waard om te controleren of alles correct werkt door de test van de transactie uit te voeren.

Meer geavanceerde analytics opties kunnen ook worden ingeschakeld in het Google Analytics systeem. Sommige functies stellen verbeterde rapportage en verbonden productbeheer mogelijk. Het grote voordeel van verbeterde rapportage is de mogelijkheid om gebruikersgroepen in segmenten te verdelen, wat analyse van het gedrag van gebruikers mogelijk maakt.

Brand24

Brand 24 is een van de meest bekende e-commerce analytics tools net na Google Analytics. Het is een betaalde tool die wordt gebruikt voor het monitoren van het internet, voornamelijk sociale media. Met deze software kan het bedrijf snel discussies over hun merk vinden en benaderen. Monitoring in real-time maakt snelle reacties en besluitvorming mogelijk.

Het bedrijf moet weten wat er over zijn producten en merk wordt gezegd; geïnformeerd zijn kan het bedrijf beschermen tegen een potentiële crisis. Het merk moet toegang krijgen tot waardevolle informatie over de meningen en opvattingen van klanten. Met deze kennis kan het bedrijf het product aanpassen aan de behoeften van de klant. Brand24 stelt niet alleen in staat om de discussies over het bedrijf te monitoren, maar ook zoekopdrachten en tracking van sleutelzinnen.

Met deze tool kan de marketingafdeling van het bedrijf de informatie vinden die nodig is voor de promotionele activiteiten van het bedrijf door de opmerkingen en beoordelingen van klanten te doorzoeken. Het is bijvoorbeeld de moeite waard om te weten welke producten de beste beoordelingen van klanten hebben en middelen toe te wijzen voor de reclame van dit product.

Echter, in tegenstelling tot de producten die niet door de klanten worden aanbevolen, zouden deze niet geadverteerd moeten worden, maar het bedrijf zou zich moeten concentreren op het aanpassen van de producten en het elimineren van fouten.

Hotjar

Onder de vele e-commerce analytics tools is Hotjar de tool die analyse van de website in termen van bruikbaarheid en optimalisatie mogelijk maakt. De gebruiker kan profiteren van functies die laten zien hoe de bewegingen van de consument in de online winkel zijn. Analyse van de formulieren en heatmaps worden in dit proces gebruikt.

Het kennen van de gegevens stelt de eigenaar van de pagina in staat om elementen te identificeren die niet gebruiksvriendelijk zijn. Met de gegevens kan het bedrijf maatregelen nemen voor de bruikbaarheid en de vriendelijkheid van de website. Een aanvullende functionaliteit van de tools is de optie die het uitvoeren van enquêtes mogelijk maakt, waarin onze klanten de problemen kunnen aangeven die ze op de site tegenkomen.

Er zijn locaties op de website die vaker worden bekeken dan andere. De exacte informatie over dergelijke plaatsen stelt ons in staat tot betere verdeling van elementen op de pagina, waar de belangrijkste informatie moet worden weergegeven. Met dergelijke kennis krijgen we de zekerheid dat onze boodschap de klant bereikt.

Similar Web

Similar Web is een conversie-analysetool. Het maakt analyse van de verschillen tussen de website en de sites die tot onze concurrenten behoren mogelijk. Het vergemakkelijkt het volgen van de gegevens van de website, zoals het aantal bezoeken en de resultaten van de effectieve activiteiten.

De tools bieden veel waardevolle analytische gegevens, onder andere: algemene gegevens over websiteverkeer, gedrag van internetgebruikers en locatie van bezoeken. De gebruiker van de software kan rapporten in PDF-versie downloaden en de ranglijsten van websites bekijken.

Samenvatting

De markt van e-commerce analytics tools is breed en het is moeilijk te beoordelen welke oplossingen momenteel de beste zijn. Elke eigenaar van een online winkel zou de beste optie voor zichzelf en zijn bedrijf moeten kiezen, rekening houdend met zijn verwachtingen en budget.

Lees ook: Wat is e-commerce en wie zijn online shoppers?

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De rol van AI in contentmoderatie | AI in business #129

Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid inhoud die online wordt gepubliceerd, van…

3 weeks ago

Sentimentanalyse met AI. Hoe helpt het om verandering in bedrijven te stimuleren? | AI in het bedrijfsleven #128

In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…

3 weeks ago

Beste AI-transcriptietools. Hoe lange opnames om te zetten in beknopte samenvattingen? | AI in het bedrijfsleven #127

Wist je dat je de essentie van een meeruurs opname van een vergadering of gesprek…

3 weeks ago

AI video-generatie. Nieuwe horizonten in videoinhoudproductie voor bedrijven | AI in het bedrijfsleven #126

Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…

3 weeks ago

LLMOps, of hoe taalmodellen effectief te beheren in een organisatie | AI in het bedrijfsleven #125

Om het potentieel van grote taalmodellen (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve aanpak…

3 weeks ago

Automatisering of augmentatie? Twee benaderingen van AI in een bedrijf | AI in het bedrijfsleven #124

In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…

3 weeks ago